Alternativ og supplerende kommunikasjon hos barn
Bachelor thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1333]
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Tittel: Alternativ og supplerende kommunikasjon hos barnProblemstilling: «Hva sier forskning om fagpersoners rolle i samhandling med barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon?» Her har jeg særlig fokus på hvordan bruken av ASK i dagligdagse situasjoner ivaretas.Hensikt: Å undersøke hvordan fagpersoners rolle er i samhandling med barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon. Hvordan man som fagperson kan ivareta bruken av alternativ og supplerende kommunikasjon i dagligdagse situasjoner.Metode: I denne oppgaven er det brukt litteraturstudie som metode. Jeg har funnet fem fagfellevurderte forskningsartikler med kvalitative og kvantitative metoder.Resultat: Funnene viser at barna setter det å få uttrykke behov og ønsker gjennom sitt ASK-hjelpemiddel som høyest prioritet. Fagpersonene og ordforrådet de velger til ulike barn er viktig med tanke på begrensede faktorer i utviklingen av kommunikasjonsstilen deres.Konklusjon: Fagpersoner og nærpersonene må støtte barna og passe på at de opprettholder motivasjon slik at de øker kommunikasjonsferdighetene. Viktig at barna bruker kommunikasjonsferdighetene de lærer i dagliglivet slik at opplæringen blir meningsfull. Antall ord: 6306 SummaryTitle: Alternative and augmentative communication for childrenResearch question: «What does research tell about the role of professionals when interactiong with children who use augmentative and alternative communication?»I have especially focused on how the use of AAC in everyday situations is maintained.Purpose: To examine how the professionals role functions when interacting with children who use alternative and supplementary communication. How you, as a professional can maintain the use of alternative and augmentative communication in day-to-day situations.Metod: Literature studies is the methos used in this task. I have found five peer-reviewed research artivles with both qualitative and quantitative methods.Results: The findings show that getting to express their needs and wants through their AAC-aid was the children’s highest priority. Professionals and the vocabulary they choose to use with different children is important in conjunction with restricting factors when developing their communication style.Conclusion: Professionals and the people close to the children need to support them and make sure to maintain motivation in order to increase their communicational skills. It is important that the children use the communicational skills they learn in everyday life to give their training a purpose.Number of words: 6306