Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørgen, Tale Gjertine
dc.contributor.authorKarlsen, Matias Stendal
dc.date.accessioned2021-09-25T16:44:41Z
dc.date.available2021-09-25T16:44:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:64386389:24808569
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783429
dc.description.abstractTittel: Likeverdige tjenester for minoritetsfamilier med barn med funksjonshemming Nøkkelord: Minoritetsfamilie, tolk, kommunikasjon, likeverd, tjenesteapparatet, nedsatt funksjonsevner Bakgrunn: Norge har en flerkulturell befolkning som betyr at tjenesteapparatet gir tjenester til en variert og mangfoldig gruppe mennesker. Møtet med tjenesteapparatet kan oppleves på en annen måte for mennesker med minoritetsbakgrunn. Å ha et barn med nedsatt funksjonsevne gir foreldre store omsorgsoppgaver, de praktiske utfordringene i hverdagen kan være store. De har behov for et godt støtteapparat som stiller opp. Dette gjelder også minoritetsfamilier med funksjonshemmede barn. Hensikt: Hensikten med oppgaven er undersøke hvordan minoritetsfamilier med funksjonshemmede barn opplever møte med tjenesteapparatet og hvilke utfordringer som oppstår. Metode: Litteraturstudie. Resultater: Minoritetsfamilier med funksjonshemmete barns møte med tjenesteapparatet har mye til felles med etnisk norske familier. Samtidig er det noe som er annerledes. De opplever tilleggsutfordringer som er knyttet til språk, lite erfaring med tjenesteapparatet og kulturelle forskjeller. Konklusjon: Minoritetsfamilier med funksjonshemmete barns møte med tjenesteapparatet bærer preg av tilleggsutfordringer. Svak språkkompetanse, lite kjennskap til tjenesteapparatet og kulturelle forskjeller kan føre til utfordringer. Tolk kan være et viktig verktøy for bedre kommunikasjon, samtidig er ikke tolk problemfritt. Det er viktig at vernepleiere og andre tjenesteytere har kunnskap om de utfordringer som minoritetsfamiliene opplever for å gi gode tjenester. Det vil videre være nødvendig med mer forskning på tema.
dc.description.abstractTitle: Equal services for minority families with children with impairments Keywords: Ethnic minority family, interpreter, communication, equality, social service Background: Norway has a multicultural population which implies that the welfare services offer services to a diverse group of people. People with an ethnic minority background can experience the meeting with the social services differently than ethnic Norwegians. Having a child with impairments gives parents a huge responsibility with regards to taking care of the child. They need a well organised service that provides appropriate support for them. This includes ethnic minority families with children with impairments. Purpose: The purpose of the study is to investigate how minority families with children with impairments experience meeting with the social services and what kind of challenges that occur. Method: Literature study. Results: Minority families with children with impairments experiences of meeting with the social services coincides with that of ethnic Norwegian families. However, they experience additional challenges concerning language barriers, little knowledge and experience with the social services as well as cultural differences. Conclusion: Minority families with children with impairments have additional challenges and concerns when meeting with the social services. Lack of language skills, little knowledge of the welfare services and cultural differences may lead to difficulties. Using an interpreter can be an important tool to improve the communication but using an interpreter might also induce other problems. It is important that social educators and health and social care workers have an insight into the challenges which minority families might encounter to offer good quality services. Additionally, the subject should be further investigated
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleLikeverdige tjenester for minoritetsfamilier med barn med funksjonshemming
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel