Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBirthe Loa Knizek
dc.contributor.authorStorløkken, Ann Kristin
dc.date.accessioned2021-09-25T16:44:33Z
dc.date.available2021-09-25T16:44:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:54209456:21356070
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783424
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Et økende antall barn får diagnosen ADHD og/eller autisme. Mange behandles med kognitive tilnærminger og/eller medisiner. Det er uvisst hva behandling med medisiner har for effekt på lang sikt og det er lite kunnskap om hvordan en kroppslig tilnærming kan hjelpe disse barna. Hensikt og problemstilling: Hensikten med denne studien er å få mer innsikt i hvilke erfaringer helsepersonell har med en fysisk tilnærming hos barn med ADHD og/eller autisme i barneskolealder som strever med uro. Metode: Det er en kvalitativ studie med semistrukturerte intervju av tre ulike faggrupper som har erfaringer med å behandlinger barn mellom 6 og 12 år som er diagnostiserte med ADHD og/eller autisme. Data er analysert etter Kirsti Malteruds metode; systematisk tekstkondensering. Resultater: Studien viser ulike erfaringer med en fysisk tilnærming hos barn med ADHD og /eller autisme som strever med uro. Fremtredende er oppmerksomhet til kroppen som en del av å håndtere fornemmelser som oppleves kaotiske. Kroppen beskrives som noe konkret for barna når fornemmelser oppleves diffust og overveldende. Om barnet får økt innsikt i hva uroen representerer vil det kunne ufarliggjøre ubehaget og dermed hjelpe barnet med å roe ned. I kartlegging anses en fysisk tilnærming som viktig for å differensiere traumer og ADHD og/eller autisme. Lite erfaringer med en fysisk tilnærming ser ut til å handle om at et behandlingstilbud er lite etablert. Nøkkelord: Barn med ADHD, Uro, Fysisk, Motoriske utfordringer, Autisme
dc.description.abstractAbstract Background: There is an increase in the amount of children that are diagnosed with ADHD and/or autism. Many children receive cognitive treatment and/or medication. There is little knowledge about the longterm effects on medications and how a physical approachment can be used in treatment. Aim to issue: The aim of this study is to increase knowledge how experiences to healthcare workers are with a physical approachment to children diagnosed with ADHD and /or autism aged between 6 and 12 years who are struggling with restlessness. Method: A qualitative study with semi structured interviews to several healtcareworkers who has experiences with treatments to those children. The analyzing method follows Malteruds systematic texed condensation. Results: This study shows different experiences with a physical approachment to the children. Experiences describes as useful is body awareness as a tool to manage chaotic sensations. The body is described as a tangible tool for the children to calm down. Increase of the knowledge about what restlessness is representing seems to disarm the sensations, and it helps to calm down. The physical approachments seems to be important in the mapping to find differences between traumas and ADHD and /or autism. Less experience with a physical approachment seems to be reasoned by lack of availability of this kind of treatment. Key words: Children with ADHD, Restlessness, Physical, Motor problems, Autism
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleU(t)rolige barn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel