• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn som pårørende

Løvåsen, Heidi Marianne; Melbye, Hilde Lien; Larsen, Eva Margrete Tuft
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2782426
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik [1545]
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Sykepleiers ivaretakelse av barns behov er nedskrevet i lovverket. Tidligere forskning har vist at implementeringen av de nye endringene i lovverket fra 2010, ikke fungerer slik som ønsket. Bakgrunnen for denne litteraturstudien fokuserer på hvordan sykepleier bedre kan ivareta barnas psykososiale behov gjennom kommunikasjon, og vi har valgt å fokusere på hvilke tiltak som gir sykepleier et bedre utgangspunkt.

Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien var å undersøke hvordan sykepleier bedre kan ivareta barn som er pårørende av foreldre med kreft. Fokuset er rettet mot hvordan barnas psykososiale behov påvirkes og hvordan sykepleier kan ivareta behovene ved hjelp av kommunikasjon.

Metode: Litteraturstudie basert på relevant forskning, faglitteratur og teori.

Resultat: Resultatene viser at barn har et stort behov for kommunikasjon, informasjon, involvering og tilrettelegging av sykepleier på avdelingen for å føle på tillit og trygghet. Sykepleiere opplever dette utfordrende og har derfor behov for økt kompetanse og kunnskap, samt gode retningslinjer og rutiner på avdelingen. Dette for å bedre kunne ivareta barns psykososiale behov. Støtte til hele familien gjennom familiefokusert omsorg viste seg å være gunstig for barna, men det ses også et behov for mer tid og fokus rettet mot tverrfaglig samarbeid.

Konklusjon: Sykepleiers evne til ivaretakelse av barn som pårørende henger tett sammen med rutiner, opplæring og tilrettelegging på arbeidsplassen. Det er behov for et flerdimensjonalt fokus på relasjonsbygging og kartlegging på individ- og familienivå, samt fokus på alderstilpasset miljø, informasjon og tilrettelegging for barn som er pårørende på avdelingen.
 
Background: Nurses´care for children's needs is written down in the legislation. Previous research has shown that the implementation of the new changes to the legislation from 2010 does not work as desired. The background for this literature study focuses on how the nurse can better take care of the children's psychosocial needs through communicationand, we have chosen to focus on which measures give the nurse a better starting point.

Aim: The purpose of this literature study was to investigate how nurses can better care for children who are relatives of parents with cancer. The focus is on how the children's psychosocial needs are affected and how the nurse can take care of the needs through communication.

Method: Literature study based on relevant research, academic literature and theory.

Results: The results show that children have a great need for communication, information, involvement and facilitation of nurses in the ward to feel confident and secure. Nurses find this challenging and therefore need increased competence and knowledge, as well as good guidelines and routines at the ward. This is to better take care of children's psychosocial needs. Support for the whole family through family-focused care proved to be beneficial for the children, but there is also a need for more time and focus on interdisciplinary collaboration.

Conclusion: The nurse's ability to take care of children as next of kin is closely linked to routines, training and facilitation in the workplace. There is a need for a multidimensional focus on relationship building and mapping at the individual- and family level, as well as a focus on age-adapted environment, information and facilitation for children who are relatives.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit