Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFurnes, Merete
dc.contributor.authorBraastad, Camilla
dc.contributor.authorJohansen, Kristin
dc.date.accessioned2021-09-24T19:53:35Z
dc.date.available2021-09-24T19:53:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77258684:81467750
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782419
dc.description.abstractBakgrunn: I USA pågår det en opioidepidemi som har ført til at en stor andel av befolkningen har blitt opiatavhengige. En studie av Folkehelseinstituttet avdekker flere tegn på en mulig uønsket utvikling i Norge også. I 2008 åpnet det opp for at alle pasienter med langvarige smerter kunne få smertestillende legemidler på blå resept uavhengig av årsak til smertene. Fra 2005 til 2013 doblet bruken av opioider seg og i 2018 var det over en halv million mennesker i Norge som brukte opioider. Hensikt: Undersøke hva forskning og faglitteratur sier om sammenhengen mellom helsefremmende sykepleietiltak, pasienters smertehåndtering og opioidbruk. Hensikten er å finne alternativer til opioider slik at den pågående utviklingen i Norge kan avverges. Det er et mål å få frem viktigheten av at sykepleier arbeider helsefremmende og hvilken effekt det kan ha. Metode: Litteraturstudie som innehar seks forskningsartikler. Forskningsartiklene benytter kvantitativ metode, randomisert kontrollert metode og komparativ metode. Resultat: Analyseprosessen avdekket i hovedsak fire temaer hvor pasientopplæring er gjennomgående; egenhåndtering av smerter og smertebehandling, opplevd kontroll over smerte, preoperativ pasientopplæring og sykepleiers kunnskap om opioider. Konklusjon: Litteraturstudien avdekker et behov for kunnskap blant både pasienter og sykepleiere, og pasientopplæring som tiltak er gjennomgående. Pasientopplæring i ulike ferdigheter ser ut til å ha effekt for pasienters håndtering av smerter. For å oppnå dette er samarbeid mellom sykepleier og pasient viktig. Empowerment-tenkningen står sentralt og bør vektlegges i pasientopplæringen. For sykepleier handler det om å anvende helsepedagogiske prinsipper. Ulike sykepleietiltak som kan benyttes er terapeutisk dialog, individuelle samtaletimer, gruppetimer, skriftlig opplæringsmateriell, telefonsamtaler og bruk av digitale metoder.
dc.description.abstractBackground: In the United States, there is an ongoing opioid epidemic that has led to a large proportion of the population becoming addicted to opiates. A study by the Norwegian Institute of Public Health (FHI) reveals several signs of a possible undesirable development in Norway as well. In 2008, it became allowed for all patients with long-term pain to receive analgesics on blue prescription, regardless of the cause of the pain. From 2005 to 2013, the use of opioids doubled, and in 2018 there were more than half a million people in Norway using opioids. Purpose: Explore what research and literature have to say about the connection between health promotion measures performed by nurses, patients’ pain management and opioid use. The purpose is to find alternatives to opioids so that the ongoing development in Norway can be prevented. The goal is to emphasize the importance of nurses working to promote health and what effect it may have. Methods: A literature review containing six research articles. The research articles use quantitative method, randomized controlled method and comparative method. Result: The analytical process revealed four themes where patient education is consistent: self-management of pain and pain treatment, experienced control of pain, perioperative patient education and nurse’s knowledge about opioids. Conclusion: This literature review reveals a need for knowledge among patients and nurses, and patient education is consistent as a measure. Education in various skills seems to influence patients’ management of pain. Collaboration between nurse and patient is important. Empowerment is central and should be emphasized in patient education. Nurses should utilize principles from health pedagogy. Nursing measures that can be implemented are therapeutic dialogue, individual- or group lessons, educational booklets, follow-up by telephone and digital methods.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier hjelpe pasienter til å håndtere smerter ved bruk av helsefremmende tiltak som et alternativ til opioider?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel