Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Tore
dc.contributor.authorKildal, Arild Rubach
dc.contributor.authorKlakegg, Sondre K.
dc.contributor.authorMehrsai, Atbin
dc.date.accessioned2021-09-24T19:53:31Z
dc.date.available2021-09-24T19:53:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77258684:81467828
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782416
dc.description.abstractIntroduksjon: Akutte situasjoner kan oppstå i alle deler av helsetjenesten. Team kan dannes ad-hoc etter en oppstått akuttsituasjon. Sykepleierens rolle/funksjoner i en slik situasjon er viktig for ivaretagelsen av pasienten. Spesielt gjennom tidlig observasjon av varseltegn og kommunisere disse videre til teamet. Ikke-tekniske, og kommunikative ferdigheter står sentralt. Hensikt: Studiens hensikt er å sette lys på sykepleiere i akuttsituasjoner i teamet, og undersøke kommunikasjon og informasjonsformidlingens innvirkning på pasientbehandlingen. Felles situasjonsforståelse i team står sentralt. Tiltak som kan gjøre sykepleiere bedre til å bidra i teamet ved akuttsituasjoner undersøkes. Metode: Oppgaven er basert på litteraturstudie. Anvendt litteratur omfatter både kvalitative- og kvantitative studier. Systematiske søk etter vitenskapelige artikler ble gjennomført for perioden januar – mai 2021 i databasene Medline (ovid), Pubmed og CINAHL, samt frisøk i Google Scholar. Søkeresultatet gav seks artikler som ble analysert og benyttet i drøftingen. Resultat: Resultatet viser et stort informasjonsbehov for at teamet skal oppnå felles situasjonsforståelse. Kommunikasjon er avgjørende for å oppnå dette. Sykepleiere og leger står sentralt i kommunikasjonsarbeidet i akuttsituasjoner. Resultatene viser imidlertid at sykepleiere ikke er gode nok til å etablere situasjonsforståelsen i teamet. Funn viser inkonsistens i bruk av ikke-tekniske ferdigheter. Samtidig viser resultatene at bruk av kommunikasjonsverktøy bedrer kommunikasjonen, gir tidligere iverksettelse og effektiv gjennomføring av oppgaver. Det er varierende kompetanse om kommunikasjonsteknikker/ kommunikasjonsverktøy, samt bruken av de hos sykepleiere. Konklusjon: Sykepleiere har mangelfulle ikke-tekniske og kommunikative ferdigheter i akutte situasjoner. Det er behov for økt bevisstgjøring av sykepleieres rolle i akuttsituasjoner, og hvilke kommunikasjonsteknikker- og verktøy som bidrar til ivaretakelse av pasienter. Det finnes effektive verktøy som bygger felles situasjonsforståelse og som bedret ivaretagelse hos pasienter med akutt sykdom. Kunnskap om kommunikasjonsteori, -strategier og -metodikk bør styrkes i fagplanen for sykepleiestudiet. Praktisk trening bør internaliseres i case-trening og praksisperioder. Systematisk trening i arbeidssituasjoner bør vurderes.
dc.description.abstractIntroduction: Emergency situations can occur in healthcare. Teams can be established in ad-hoc emergency situations. Nurses play an important role in ensuring patient care through observations and communication to their teams of early warning signs. Team behaviours and communication skills are essential. Aim: This thesis aims to focus on nurses in emergency situations, and analyse how communication in teams affects patient care. Shared situational awareness is key; any measures that can improve the impact of nurses’ contribution to their teams in emergency situations are considered. Method: A selection of qualitative and quantitative studies has been reviewed. Systematic searches against scientific papers were performed. Databases used includes Medline (ovid), Pubmed and CINAHL, as well as searches in Google Scholar. Our searches produced six scientific articles that were analysed and discussed. Results: Our findings show a need for teams to be well informed to achieve shared situational awareness; communication is essential for achieving this. Nurses and physicians are central to communicating in emergency situations. Our findings identify that nurses require the development of a communication skillset to establish situational awareness within their teams. Without development of these skills, application of team behaviours is inconsistent. Additionally, proper utilization of communication strategies/tools results in earlier implementation and more efficient execution of tasks. There are large variations in nurses’ competencies with regards to communication strategies/tools. Conclusion: Nurses lack team behaviours and communication skills in emergency situations. There is a need for increased awareness of nurses’ roles in emergency situations, and which communication strategies/tools contribute to improved patient care. There are effective strategies/tools that facilitate shared situational awareness and better care for patients with acute illnesses. Knowledge of communication theory and strategies/tools should be emphasized in nursing courses. Practical training should be internalized through case-trainings and clinical rotations. Work-place training should also be considered.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleiere i akutte situasjoner ivareta pasienten gjennom kommunikasjon i teamet?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel