Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBalke, Inger
dc.contributor.authorOrderløkken, Mia Kamilla
dc.contributor.authorTokvam, Tuva Benedikte
dc.date.accessioned2021-09-24T19:52:53Z
dc.date.available2021-09-24T19:52:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77258684:81467864
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782399
dc.description.abstractBakgrunn: I 2018 ble 356 000 barn og unge i alderen 0-19 år lagt inn på somatiske sykehus i Norge. For barns opplevelse av møte med sykehus er kommunikasjon viktig da barn forstår og tolker informasjon annerledes enn voksne. Når barn er på sykehus er som regel foreldrene med og kan være en viktig ressurs for å kunne samhandle med barnet. Hensikt: Finne ut hva litteratur og studier sier om hvordan man kan bruke kommunikasjon i møte med barn på sykehus og hvordan man best kan samhandle med barn og foreldre. Metode: En litteraturstudie som inneholder seks forskningsartikler. Det er benyttet fem kvalitative forskningsartikler samt en review. Artiklene ble funnet med søkeordene; nurse-patient relations, communication, child hospitalized, child, hospital. Resultat: Ut ifra artiklene var det fem temaer som utpekte seg; være barnets representant, involvere foreldre, kommunisere, respektere barnets autonomi og tillit. Konklusjon: For å oppnå god kommunikasjon må sykepleier ha kunnskap om barns utvikling. Barn i ulike aldre trenger informasjon levert på forskjellige måter. For å oppnå god samhandling med barn på sykehus må sykepleier ha kunnskaper om lovverk og etikk, da barn har rett til å bli hørt og ha en mening om sin egen behandling. På den måten føler barn seg inkludert, ivaretatt og man skaper en tillitsfull relasjon. Studien viser hvor essensielt samarbeidet mellom sykepleier, foreldre og barnet er for et optimalt sykehusopphold.
dc.description.abstractBackground: In 2018 was 356 000 children and youth in the age of 0-19 were hospitalized in Norway. Communication is important when meeting hospitalized children because children understand and interpreter information different than adults. Hospitalized children are usually accompanied by their parents, and they can be an important resource when it comes to interact with the child. Purpose: To find out what literature and studies say about communication with children who are hospitalized, and how to best interact with hospitalized children and their parents. Method: A literature review of six research articles which consist of five qualitative research articles and one review. The articles were found using the keywords: nurse-patient relations, communication, child hospitalized, child, hospital. Result: From the research articles there were five topics that stood out; being the child’s representative, including parents, communication, respect the child’s autonomy and trust. Conclusion: To achieve good communication a nurse must have knowledge about children’s development. Children in different ages requires that information be delivered differently. To achieve good interactions with hospitalized children a nurse must have knowledge about the law and ethics. Children have a right to be heard and to have an opinion about their care. When doing this, children can feel included, taken care of and a trusting relationship can occur. The study shows that cooperation between nursers, parents and children are essential for an optimal hospital stay.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier oppnå god kommunikasjon og samhandling med barn innlagt på sykehus?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel