Aktivitet som intervensjon i lavterskeltilbud
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782340Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Temaet tar for seg aktivitet som intervensjon knyttet til ungdom og psykisk helse. Temaet er svært aktuelt da psykisk helse er en stor folkehelseutfordring. Helsefremmende- og forebyggende arbeid rettet mot ungdom er et viktig område for videre satsing. Psykisk helse kan knyttes opp mot ergoterapi gjennom engasjement i meningsfulle aktiviteter, mestring og deltakelse.
Hensikt: Hensikten med prosjektet er å finne hvilke erfaringer ergoterapeuter innen lavterskeltilbud har med bruk av aktivitet som intervensjon rettet mot ungdom og psykisk helse.
Metode: Det ble benyttet kvalitativ metode for å besvare problemstillingen. Det ble gjennomført tre individuelle intervjuer med ergoterapeuter som arbeider i lavterskeltilbud for ungdom.
Resultat: Resultatet avdekker tre hovedtemaer; “aktivitetsperspektiv”, “ungdom og psykisk helse” og “ergoterapeutens rolle”. Hovedtrekkene viser at aktivitet som intervensjon kan ha påvirkning på den psykiske helsen til ungdom, og ergoterapeutens rolle knyttet til meningsfulle aktiviteter blir fremhevet.
Konklusjon: Ergoterapeuter har erfart at deltakelse i meningsfulle aktiviteter i støttende og trygge omgivelser er en viktig faktor som kan bidra til god psykisk helse hos ungdom. Funnene viser at det er behov for mer bevissthet rundt målrettet bruk av aktivitet. Det konkluderes med at det er behov for mer og oppdatert forskning på området, og videre forskning kan ta for seg ergoterapeuters rolle knyttet til ungdom og psykisk helse. Background: The project focuses on activity as an intervention towards youth and mental health. This subject is highly relevant as mental health is a major public health challenge. Health promotion- and health prevention work aimed at youth is an important area for further investment. Mental health can be linked to occupationaltherapy through engagement in meaningful activities, mastering and participation.
Purpose: The purpose with this project is to shed light on occupational therapists experiences with use of activity as an intervention in low-threshold offers aimed at youth and mental health.
Method: Qualitative method has been used to clarify the issue of this project. Three individual interviews were executed with Occupational Therapists who are working in low-threshold offers directed at youth.
Result: The result reveals three main subjects;“Occupational Therapists perspective on activity”, “youth and mental health”, and “the role of the Occupational Therapist”. The main findings show that activity as an intervention may have an impact on youths mental health, and Occupational Therapists role is emphasized.
Conclusion: Occupational Therapists have experienced that participation in activities in supporting and safeenvironments is an important factor that can lead to good mental health in youth. The findings show that there is a need for increased awareness surroundig goal-oriented use of activity. It is concluded that there is a need for more and updated research on the area, and further research may address Occupational Therapists role regarding youth and mental health.