Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen Øyslebø, Siri
dc.contributor.advisorBolsø, Agnes
dc.contributor.authorMarte Aakervik Berg
dc.date.accessioned2021-09-24T18:30:40Z
dc.date.available2021-09-24T18:30:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55926714:34389859
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781817
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen består av en tematisk analyse av lærlingers opplevelser av makt og avmakt på arbeidsplasser hvor de er i kjønnsmessig mindretall. Studien ser særlig på hvordan makt kommer til uttrykk i relasjoner med kollegaer og hvilken betydning det har for deres autoritet å være underrepresentert av sitt kjønn. Problemstillingen som blir belyst er: Hvordan opplever unge kvinnelige og mannlige lærlinger å være i kjønnsmessig mindretall på lærlingeplasser og hvilke forhandlinger om makt forteller de om? For å svare på problemstillingen er kvalitative metoder valgt. Studien baseres på intervju av tre kvinnelige og tre mannlige lærlinger. Informantene har tatt et såkalt utradisjonelt valg av yrkesfag og befinner seg på arbeidsplasser hvor majoriteten er det motsatte kjønn. Kvinnene er lærlinger innenfor elektro og mennene er lærlinger innenfor helse- og oppvekstfag. Studien finner at kjønn kan ha betydning for hvordan det oppleves å befinne seg i en mindretallsposisjon på arbeidsplasser, da det er store forskjeller på de opplevelser kvinnelige og mannlige lærlinger forteller om. Selv om alle informantene forteller at de trives godt på lærlingeplassen, viser studien at det særlig for kvinner oppstår utfordringer når de befinner seg på mannsdominerte arbeidsplasser. Analysen av de kvinnelige og mannlige lærlingene skiller seg i stor grad fra hverandre. Studien viser at det for menn kan være fordeler ved å være i mindretall på kvinnedominerte arbeidsplasser, som kvinner på mannsdominerte arbeidsplasser ikke får. Dette omtales i denne studien som positiv og negativ synlighet av kjønn. Menn opplever i hovedsak en positiv synlighet av sitt kjønn ved at de får «spesialoppgaver» på arbeidsplassen og blir ettertraktet av beboere på institusjoner. Kvinner opplever i større grad en negativ synlighet ved at de opplever seksuell trakassering og ulike grader av mangelfull annerkjennelse av kompetanse. Samtidig viser denne studien at arbeidsklær har en positiv innvirkning på andres tro på kvinnenes kompetanse og at menns holdninger mot kvinner på arbeidsplassen er i endring. Utfordringene som presenteres i denne studien kan gi grunnlag for å utforme tiltak rettet mot de som har tatt utradisjonelle valg av yrkesfag, og kanskje særlig tiltak rettet mot arbeidsgiverne deres.
dc.description.abstractThis master’s thesis consists of a thematic analysis of apprentices’ experiences of power and powerlessness in workplaces where they are in the gender minority. The study looks in particular at how power is expressed in relationships with colleagues and what significance it has for their authority to be under-represented by their gender. The issues highlighted are: How do young female and male apprentices experience being in the gender minority in apprenticeships and what negotiations for power do they tell about? To answer this research question qualitative methods have been chosen. The study is based on interviews of three female and three male apprentices. The informants have made a so-called non-traditional choice of vocational subject and are in workplaces where the majority is the opposite sex. The women are apprentices in electrical subjects and the men are apprentices in healthcare, childhood and development subjects. The study finds that gender can have an impact on how it is perceived to be in a minority position in workplaces, as there are major differences in the experiences of female and male apprentices. Although all the informants say that they enjoy the apprenticeship, this study shows that especially women in male-dominated workplaces face challenges. The analysis of the female and male differs greatly from one another. The study shows that men can benefit from being in the minority in women-dominated workplaces, which women in male-dominated workplaces do not get. This is referred to in this study as positive and negative visibility of gender. Men mainly experience a positive visibility of their gender by being given “special tasks” in the workplace and sought after by residents of institutions. Women experience a greater form of negative visibility by experiencing sexual harassment and varying degrees of inadequate recognition of competence. At the same time, this study shows that work clothes have a positive impact on others’ beliefs about women’s competence and that attitudes towards women in the workplace are changing. The challenges presented in this study may provide a basis for designing measures aimed at those who have made a nontraditional choice of vocational subjects, and perhaps especially measures aimed at their employers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærlinger som velger utradisjonelt: Kjønn og makt på arbeidsplassen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel