Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiæver, Fay
dc.contributor.authorSteffensrud, Ingrid
dc.date.accessioned2021-09-13T16:20:53Z
dc.date.available2021-09-13T16:20:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79695535:21358722
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776136
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKoronasituasjonen har økt andelen teamarbeid over digitale flater betraktelig. Som et resultat av dette har virtuelle team blitt en svært utbredt arbeidsform. Denne studien tar dermed for seg hvordan psykologisk trygghet og teamlæring oppleves over digitale samarbeidsverktøy. Det ble gjort åtte kvalitative intervjuer, som ble analysert gjennom en tematisk analyse. Det resulterte i tre temaer: Etablering av psykologisk trygghet, opprettholdelse av psykologisk trygghet og teamlæring. For å belyse studiens tema og fokus har studien anvendt Amy C. Edmondson (2004, 2008, 2018) sitt teoretiske rammeverk om psykologisk trygghet og teamlæring. Samlet sett viser analysen og diskusjonen at psykologisk trygghet og teamlæring er avhengig av flere forhold. Ved etablering og opprettholdelse av trygghet er misforståelser en utfordring ved skriftlig kommunikasjon, derfor kan økt bruk av tale- og videobasert kommunikasjon være et mulig løsningsmoment. Samtidig opplever teamene at de samarbeider bedre og mer sammen nå enn de gjorde før på kontoret. Dette er funn som ennå ikke har blitt sett i forskningslitteraturen. Det kan hovedsakelig forklares ut fra at ved skiftet til virtuelle team førte det med seg høyere kommunikasjonsfrekvens ved arbeid i tospann. Studien viser derfor at team med høy grad av psykologisk trygghet engasjerer seg aktivt i læringsatferd. Eksempelvis ved å spørre om hjelp eller stille spørsmål. Imidlertid, viser det seg at høy grad av psykologisk trygghet kan føre til å stille for mange spørsmål. Det kan resultere i å forsinke arbeidsprosessen til teamene. Konsekvensen for teamarbeid på sikt vet man foreløpig lite om, og ytterligere forskning er derfor nødvendig. Nøkkelord: Psykologisk trygghet, teamlæring, digitale samarbeidsverktøy, virtuelle team
dc.description.abstractDuring Covid-19 many organizations have shifted from face-to-face interactions towards more distant-, and hybrid forms of collaboration. As a result, there is an increasing interest in virtual teams. The purpose of this study is to describe how psychological safety and team learning is experienced across different digital platforms. Eight qualitative interviews were analyzed through a thematic analysis, and three overarching themes were identified: the establishment of psychological safety, maintenance of psychological safety and team learning. The thesis applies Amy C. Edmondson's (2004, 2008, 2018) theoretical framework to discuss the topics. Overall, the study shows that psychological safety and team learning depend on several factors. For instance, written communication often leads to misunderstandings, and ends up being a challenging. A solution to this issue, can be to increase the use of voice and video-based tools. Collaboration is perceived as better now than before they were a virtual team. This has yet to be shown in existing literature. Higher communication-frequency within the teams and the concept of virtual duos, may be one explanation to why virtual collaboration is perceived as better. The study also shows that the teams had high degree of psychological safety. That’s because they were actively involved in learning behaviors, which involves a continuous process between action and reflection. However, it turns out that high degrees of psychological safety can also lead to asking too many questions. This could result in delaying the team’s work processes. Further research regarding the long-term consequences of virtual teamwork is therefore necessary. Keywords: Psychological safety, team learning, virtual teams, digital platforms
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva er et fryktløst virtuelt team?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel