Seksualundervisning i ungdomsskolen: kan den være med på å øke aksepten for og holdninger til skeive, samt tilrettelegge for å gjøre det lettere for ungdom å være skeiv i dag?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776132Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2886]
Sammendrag
Denne oppgaven ønsker å se om seksualundervisning i ungdomsskolen kan ha en effekt på holdninger til skeive blant elever på niende og tiende trinn. Negative holdninger til skeive har sammen med mobbing, diskriminering og fordommer alle vist seg å være påvirkere på skeives psykiske helse og livskvalitet, som har vist seg å være dårligere enn hos cis-heterofile. Ved å redusere slike negative påvirkningskilder for unge skeive vil forebyggende arbeid i skolen være en mulighet til å endre på dette, og er fremtredende i mange handlingsplaner mot diskriminering grunnet seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Innen forebyggende arbeid finner vi kompetanseheving, utvikling av innhold i – samt implementering av – læreplanen, og normkritisk tilnærming.Tidligere forskning har vist at seksualundervisning kan ha en effekt på både holdninger og atferd, men fokuserer i stor grad på holdninger og atferd rundt sex og seksuell helse. Det finnes lite forskning på hvordan både undervisning generelt, men også seksualundervisning spesifikt, kan være med å påvirke holdninger til skeive, og det er derfor jeg med denne studien ønsket å undersøke dette. For å undersøke dette ble en kvantitativ tilnærming valgt, der spørreskjemaer ble distribuert til et utvalg av kombinerte- og ungdomsskoler i Trondheim kommune. Det ble spurt om holdninger til skeive blant elevene samt deres rangering av nære venners og elevene på skolen sine holdninger, seksualundervisningen de har hatt samt andre faktorer som direkte eller indirekte har vist seg å ha en sammenheng med holdninger til skeive. Blant disse har vi: skeiv ordbruk og kontakt med og kjennskap til skeive.Oppsummert viste resultatene at seksualundervisning ikke har en effekt på holdninger til skeive, verken mengde tema de har hatt om eller mengde informasjon om kjønns- og seksualitetsmangfold de har fått fra de ulike kildene. De viste imidlertid en sammenheng mellom holdninger til skeive og kjønn, etnisitet, og kontakt med og kjennskap til skeive. Mer kontakt hang sammen med mer positive holdninger, innvandrere rangerer holdninger til skeive som mer negative enn etnisk norske og gutter har mer negative holdninger til skeive enn jenter. Kjønn hadde også den største prediksjonskraften av alle variabelen på holdninger til skeive. Holdningene til ikke-skeive er generelt mer positive enn til skeive, og gruppene transpersoner og ikke-binære ble rangert mest negativt av alle gruppene. Blant temaene var det «sex» og «seksuelt overførbare infeksjoner» som flest oppga de hadde hatt om, og færrest om «kjønnsuttrykk og normalitet» samt «pornografi og sex på nett». Lærere og sosiale medier fremsto som de kildene de hadde fått mest informasjon fra.Videre vil mer omfattende undersøkelser om forholdet mellom undervisning og holdninger til skeive være gunstige å utføre for å bedre og optimalisere skolens forebyggende arbeid mot diskriminering, mobbing og negative holdninger til skeive. This thesis endeavors to find out whether sexual education in middle school influence the attitude toward queer people among pupils in the 9th and 10th grade. Negative attitudes toward queer people have, along with bullying, discrimination and prejudice, been shown to affect their mental health and quality of life, both of which have proven worse in queer people than cis-het people. By reducing such negative factors, preventive action in schools would provide an opportunity to change this and is prominent in multiple action plans to prevent discrimination due to sexual orientation, gender identity and gender expression. Preventive action includes increasing competence, developing the content – and implementation – of the curriculum, and norm-critical approaches.Previous studies have shown that sexual education can have an effect on both attitude and behavior, but largely focuses on attitude and behavior regarding sex and sexual health. There exists limited research on how education in general and sexual education specifically can influence attitudes toward queer people, which is why I want to examine that in this thesis.To explore this problem, a quantitative approach was taken, distributing questionnaires to a selection of middle schools within Trondheim municipality. The pupils were asked about their own attitude toward queer people, as well as those of their friends and peers, the sexual education they have had, and other factors which directly or indirectly have shown to be linked to attitude toward queer people.In summation, the results showed that sexual education did not influence the attitude toward queer people; neither the number of subjects covered nor the amount of information about gender and sexual diversity had any effect. They did, however, show a link between attitude toward queer people and gender, ethnicity, and interaction with and relation to queer people. More interaction contributed to a more positive attitude, immigrants had a more negative attitude toward queer people that ethnical Norwegians, and males had a more negative attitude than females. Gender turned out to be the biggest predictor of attitude toward queer people. The attitude toward non-queer people is generally more positive than toward queer people, and the sub-groups “transsexuals” and “non-binary” were subject to the most negative attitude. Among the subjects, “sex” and “sexually transmitted diseases” were most frequently listed as covered by sexual education, while “gender expression and normality” and “pornography and sex on the Internet” were listed most infrequently. Teachers and social media were the sources which contributed to the most information.Going forward, more comprehensive studies about the relationship between education and attitude toward queer people will be beneficial to improve and optimize schools’ preventive action against discrimination, bullying and negative attitude toward queer people.