Show simple item record

dc.contributor.advisorBehne, Dawn
dc.contributor.authorWilhelmsen, Åshild
dc.date.accessioned2021-09-13T16:20:39Z
dc.date.available2021-09-13T16:20:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79695535:13531601
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776124
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke kjønnsforskjeller i lesing og matematikk, og om distraksjoner kan kontribuere til kjønnsforskjeller. I et repeated measures design ble unge voksne testet i lese- og kalkuleringsoppgaver i stillhet, med auditive distraksjoner, visuelle distraksjoner og audiovisuelle distraksjoner. Studien undersøkte hypotesene: (1) Kvinner er mer effektive enn menn i leseoppgaver, (2) Auditive distraksjoner er mer distraherende i leseoppgaver enn visuelle distraksjoner, (3) Menn vil ha en større effekt enn kvinner av auditive distraksjoner i leseoppgaver, og (4) Menn har større effekt av visuelle distraksjoner enn kvinner på tvers av oppgavetype. Analysene avdekket kjønnsforskjeller i lesing, der kvinner var mer effektive enn menn, i tråd med hypotese 1. Analysene avdekket også en kjønnsforskjell i kalkulering, der menn var mer effektive enn kvinner, i strid med funnene fra PISA-undersøkelsen. I tillegg viste analysene at kvinner var mer effektive med auditive distraksjoner enn uten auditive distraksjoner i kalkuleringsoppgavene, som kan forklares med at auditive distraksjoner fremmet bruken av visuellspatale strategier, fremfor verbale. Studien fant ikke at distraksjoner hemmet prestasjon på oppgavene, som kan forklares med at distraksjonsstimuli hadde lite semantisk innhold eller lav grad av avvik fra forventninger som kunne ført til en distraksjonseffekt. Denne studien gir et innblikk i hvordan hjernen kan tilpasse seg irrelevante distraksjoner.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsforskjeller i lesing, matematikk og effekten av distraksjoner
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record