Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlempe, Sven Hroar
dc.contributor.authorJaavall, Jo Fosby
dc.date.accessioned2021-09-13T16:20:38Z
dc.date.available2021-09-13T16:20:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79695535:21273222
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776123
dc.description.abstractBruken av læringssamfunn har vært et vanlig syn i tertiær utdannelse i mange år. Det er derimot få studier som har undersøkt dette programmet i lys av relevante variabler for læring. Den nåværende studien søkte å undersøke om deltakelse i læringssamfunn på universitet påvirket variablene utholdenhet, lidenskap, tankesett, motivasjon og oppmøte. En grundig teoretisk oversikt ble også gitt for disse variablene. Potensielle kjønnsforskjeller og utviklingsmønstre, samt hvordan oppmøte ble påvirket av den pågående COVID-19 pandemien, ble også målt. Utvalget besto av 94 studenter i læringssamfunn, hvorpå 72 av disse ble anvendt for videre analyse, ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU). Gjennom bruken av one-way repeated measures ANCOVA ble det funnet at over et semester var det en signifikant økning i tankesett (p < .05) men ikke i utholdenhet, lidenskap eller motivasjon. Ingen signifikante kjønnsforskjeller ble observert. En paired-samples T-test viste at studentoppmøte for læringssamfunn i et emne var signifikant bedre (p < .05) i det første semesteret av 2020 – 2021 (med COVID-19 restriksjoner) enn den samme perioden foregående år. Den nåværende studien gir en unik innsikt til potensialet læringssamfunn har for å skape endringer i studenter, samt hvordan læringssamfunn fungerte under en global pandemi. Til tross for at det bare var en signifikant endring i tankesett ble flere trender i dataene til de andre variablene observert. Gjennom dette håpes det at generelle utviklingsmønstre for variablene kan etableres, noe som har potensialet til å være en rik kilde til kunnskap som framtidige forskere og lærere kan trekke på når de skaper morgendagens utdanningsprogrammer.
dc.description.abstractThe use of learning communities has been a staple in tertiary education for many years. There are however few studies that have investigated this programme in lieu of relevant variables of learning. The current study sought to investigate how participation in learning communities, amongst primarily first year psychology students, over their first semester in university affected the variables of grit, passion, mindset, motivation, and attendance. A thorough theoretical overview was also given for these variables. Potential gender differences and developmental patterns, alongside how attendance was affected by the ongoing COVID-19 pandemic, were also measured. The sample consisted of 94 students in learning communities, 72 of which were used for further analysis, at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). By using one-way repeated measure ANCOVA it was found that over the course of a semester there was a significant increase in mindset (p < .05) but not in grit, passion, or motivation. No significant gender differences were observed. A paired-samples T-test showed that student attendance for learning communities in one subject was significantly better (p < .05) in the first semester of 2020 - 2021 (with COVID-19 restrictions) than the same period in the previous year. The current study offers a unique insight into the potential of learning communities to incite change in students, alongside how these functioned under a global pandemic. Although there was only a significant change in mindset, several trends in the data of the other variables were observed. Through this it is hoped that general developmental patterns for the variables might be established, which has the potential to be a rich source of knowledge for future researchers and educators to draw upon when creating the educational programmes of tomorrow.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Longitudinal Study on Student Developments in Learning Communities: Changes in Grit, Passion, Mindset, Motivation, and Attendance During COVID-19
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel