Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWichstrøm, Lars
dc.contributor.authorBorgen, Anna Emilie
dc.date.accessioned2021-09-13T16:20:16Z
dc.date.available2021-09-13T16:20:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:65731347:10042448
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776108
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractGod sosial kompetanse er vesentlig for barns psykososiale utvikling og god fungering. Å identifisere faktorer som kan hindre barns tilegnelse av sosial kompetanse er derfor viktig. Personlighetsforstyrrelser er kjennetegnet av gjennomgripende og vedvarende dysfunksjonell mellommenneskelig fungering. Sannsynligvis vil personlighetsforstyrrelser, eller symptomer på personlighetsforstyrrelser hos foreldre, derfor kunne undergrave barns muligheter til å lære prososiale ferdigheter. Ingen tidligere studier har imidlertid undersøkt dette. Jeg testet derfor hvorvidt foreldres symptomer på personlighetsforstyrrelse kan predikere svekket sosial kompetanse hos barn ved å følge et representativt utvalg av barn i Trondheim annet hvert år fra de var 4 til 10 år gamle (n = 1,041). Foreldres symptomer på personlighetsforstyrrelser ble målt med selvrapportskjemaet DSM-IV og ICD-10 Personality Questionnaire (DIP-Q), og barns sosiale kompetanse ble evaluert av foreldre og lærere via Social Skills Rating System (SSRS). Fordi personlighetsforstyrrelser ofte er komorbide med andre psykiske vansker justerte jeg for foreldrenes grad av angst og depresjon ved Beck Depression Inventory – II og Beck Anxiety Inventory. En difference-in-difference tilnærming ved hjelp av latente vekstkurver ble benyttet for å kontrollere for alle tidsinvariante faktorer. Nivå og endring i symptomer på angst og depresjon ble håndtert som tidsvarierende kovariater. Resultatene viste at økt nivå av symptomer på Cluster B personlighetsforstyrrelser hos foreldrene fra da barn var 4 til 6 år predikerte svekket foreldrevurdert (men ikke lærervurdert) sosial kompetanse hos barna i perioden mellom 4 og 10 år. Ved nærmere undersøkelser viste resultatene at kun en økning i symptomer på borderline, dramatiserende (histrionisk) og engstelig-unnvikende personlighetsforstyrrelse predikerte svekket sosial kompetanse. Funnene tyder på at symptomer på flere personlighetsforstyrrelser innen Cluster B kan gjøre det vanskeligere for barna deres å utvikle sosial kompetanse enn barn hvis foreldre har lite eller ingen av disse personlighetsproblemene. Funnene har kliniske anvendelser for å identifisere barn med mulig økt risiko for å utvikle nedsatt sosial kompetanse, for å forhindre nedsatt sosial kompetanse og mulige behandlingsforsøk. Nøkkelord: sosial kompetanse, symptomer personlighetsforstyrrelser, foreldre, førskole, mellomtrinnet, samfunnsutvalg, longitudinelt.
dc.description.abstractSocial competence is arguably a major prerequisite for children’s psycho-social development and functioning. Understanding determinants that may hinder children’s acquisition of social competence is therefore a vital endeavor. Personality disorders are characterized by pervasive and enduring patterns of dysfunctional interpersonal functioning. Possibly, parental personality disorder, or symptoms thereof, may undermine children’s ability to learn prosocial skills. However, no previous studies have addressed this possible link. I therefore tested whether parental symptoms of personality disorder predict decreased social competence in children by following a community sample of Norwegian children biennially from ages 4 to 10 years (n= 1,041). Parents symptoms of personality disorders were measured with the self-reported DSM-IV and ICD-10 Personality Questionnaire (DIP-Q), and child social competence were evaluated by parents and teachers using the Social Skills Rating System (SSRS). Because personality disorders are often comorbid with other psychiatric problems I adjusted for the degree of parental depression and anxiety by using the Beck Depression Inventory – II and Beck Anxiety Inventory. A difference-in-difference approach was applied, by using latent growth curves, to account for all time-invariant confounders. Level and change in symptoms of depression and anxiety were treated as time-varying covariates. Results showed that increased levels of symptoms of parental Cluster B personality disorder from when children were 4 to 6 years of age predicted decreased parent reported (but not teacher reported) social competence in children at 10 years of age. On a more granular level, only increased symptoms of parental borderline, histrionic and avoidant personality disorders predicted decreased social competence. The results imply that symptoms of several parental personality disorders within Cluster B may hinder their offspring’s acquisition of social competence than children if the parent has little or none of these personality difficulties. The findings have clinical applications in identifying children that may be at risk of reduced social competence, to prevent deficits in social competence and possible treatment efforts. Keywords: social competence, personality disorder symptoms, parents, preschool, middle childhood, community sample, longitudinal.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleParental Personality Disorder Symptoms and Children's Social Competence - A Prospective Community Study
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel