Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangvik, Eva
dc.contributor.advisorLoncar, Lea
dc.contributor.authorEraker, Agnes Ylva Hildesdatter
dc.date.accessioned2021-09-13T16:19:54Z
dc.date.available2021-09-13T16:19:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:65731347:5941324
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776098
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractPolitiyrket er kjent for å innebære stressende oppgaver, og etterforskningsfeltet som tar for seg vold og overgrep mot barn er herunder et arbeidsfelt som preges av mange stresskilder. Det mangler samtidig forskning på hvordan politistudenter betrakter denne typen etterforskningsarbeid, og hvordan de opplever politipraksis, som det første møtet med politiarbeid generelt. Denne studien adresserer holdninger til slikt etterforskningsarbeid hos politistudenter, og studentenes møte med praksis, i forbindelse med transkribering av videoopptak fra tilrettelagte barneavhør. Tematisk analyse av åtte semistrukturerte intervjuer ble benyttet som analysetilnærming. Politistudentenes forståelse av, og forventninger til, etterforskningsarbeid med vold- og overgrepsutsatte barn, og deres opplevelse av politiutdanningens praksisperiode, kan oppsummeres i de syv hovedtemaene som ble utarbeidet gjennom analysen: (1) Barneavhør; utfordrende, men lærerikt og givende; (2) Verst for de som har egne barn – uten barn er man mindre sårbar; (3) Realitetssjekk og endret verdenssyn; (4) Balanse og distanse som viktige verktøy mot overbelastning; (5) Viktigheten av å prate med noen som vet; (6) Mindre tradisjonell «machokultur» – i dag er det rom for å si ifra, men…, og (7) Et fokus på operativt arbeid. Sistnevnte hovedtema inkluderer undertemaene Utdanningen vektlegger operativt stress, og Den operative politirollen som standard og ideal. Resultatene tyder blant annet på at det kan være hensiktsmessig å utvide undervisning om stressmestring på Politihøgskolen, slik at fokuset i mindre grad er begrenset til operativt arbeid. Dersom politietaten klarer å endre holdninger om at etterforskning har lav status, vil man dessuten sannsynligvis kunne bidra til rekruttering innenfor et arbeidsfelt hvor det er stort behov for kompetente og motiverte ansatte.
dc.description.abstractThe policing profession is known for entailing stressful tasks, and the investigative field dealing with violence and abuse of children is one field within the profession where stressors are prevalent. Simultaneously, there is a lack of research on how police students understand this type of police work, and how they experience practical police training, as their first encounter with police work in general. This study addresses attitudes towards this kind of investigative work among police students, and their encounter with practical police training, in connection with transcribing videotaped forensic interviews of children. Thematic analysis of eight semi structured interviews was employed as the analytical approach. The police students’ understanding- and expectations of investigative work concerning children subjected to violence and abuse, and their experience of the practical training period of their police education, can be summarized in the seven main themes that were developed through the analysis: (1) Forensic interviews with children; challenging, yet educational and fulfilling; (2) Worst for those with children of their own – less vulnerable without children; (3) Reality check and a change in world view; (4) Balance and distance as important tools preventing emotional overload; (5) The importance of talking with someone who knows; (6) Less traditional “macho culture” – today there is room to speak up, but…, and (7) A focus on operational work. The last main theme includes the sub-themes The police education emphasizes operational stress, and The operational police role as the standard and the ideal. In general, the results indicate that it would be beneficial to expand the scope when educating police students on stress and coping, by including stressors not limited to operational work. Furthermore, changing attitudes among experienced police officers about investigative police work being a “low-status” field within the profession, will probably contribute to recruitment within a field where competent and motivated employees are greatly needed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn endret oppfatning av virkeligheten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel