Predicting the future – A quantitative study of predicting grade point average from psychological and cognitive factors at the university
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776055Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3200]
Sammendrag
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke den prediktive verdien av ulike variabler relatert til akademisk prestasjon, samt bedre vår forståelse av psykologiske og kognitive karakteristika funnet hos studenter i Trondheim (Norge) som presterer på et høyt nivå. Den prediktive verdien av de ulike variablene; gjennomsnittskarakter første året, grit, lidenskap, kognitiv evne og personlighetstrekk, ble undersøkt ved bruk av multippel regresjon for å predikere forrige semesters gjennomsnittskarakter. En enveis ANOVA ble brukt for å undersøke forskjellen mellom nivåene i gjennomsnittskarakter i gjennomsnittlig skåren av de inkluderte variablene. Resultatene viser en signifikant modell hvor alle variablene er inkludert. Bare gjennomsnittskarakter fra første året, grit og personlighets trekkene planmessighet og medmenneskelighet viser et unikt bidrag til å kunne predikere forrige semesters gjennomsnittskarakter. Studien viser at tidligere akademiske prestasjoner i form av gjennomsnittskarakter første året viser den beste prediktive verdien, etterfulgt av grit, planmessighet og medmenneskelighet. Planmessighet og gjennomsnittskarakter fra første året synes å ha en positiv effekt på gjennomsnittsnivået i forrige semesters gjennomsnittskarakterer, samtidig som grit og medmenneskelighet viser en negativ effekt på gjennomsnittsnivået i forrige semesters gjennomsnittskarakter. Resultatet fra ANOVA viser ingen signifikant forskjell mellom de ulike nivåene i forrige semesters gjennomsnittskarakterer. Resultatene synes derfor å indikere at videre forskning er nødvendig på et randomisert utvalg for å finne mer konkrete resultater. Abstract
The purpose of this thesis is to investigate the predictive value of different variables related to academic achievement, as well as improve our understanding of the psychological and cognitive characteristics found in high achieving students in Trondheim, Norway. The predictive value of the different variables; First year grade point average (GPA), Grit, Passion, Cognitive ability and Personality traits was investigated by multiple regression to predict last semester grade point average (GPA last semester). A one- way ANOVA was used to review the difference between the levels of last semester GPA in mean score of the included variables. The results showed a significant model with all the included variables. Only first year GPA, Grit and the personality traits Conscientiousness and Agreeableness showed a unique contribution in predicting last semester GPA. The study indicates that previous performance in the form of first year GPA is the best predictor, followed by Grit and the personality traits Conscientiousness and Agreeableness. Conscientiousness and first year GPA seem to have a positive effect of the mean level in last semester GPA, while Grit and Agreeableness showed an inverse effect on the mean level in last semester GPA. The results from the ANOVA showed no significant difference between the various levels in last semester GPA. This would seem to imply that further research is needed on a random sample to find more conclusive results.