Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristensen, Marit
dc.contributor.authorSivertsen, Kristoffer
dc.date.accessioned2021-09-13T16:18:22Z
dc.date.available2021-09-13T16:18:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55449360:10361796
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776045
dc.description.abstractI møte med økt konkurranse er innovasjon ansett som en viktig strategi for organisasjoners konkurransedyktighet. Høyrere utdanning står ovenfor nåværende og fremtidige utfordringer som krever nytenkning og endring i hvordan arbeidsoppgaver utføres. Hvordan offentlige organisasjoner skal måle innovasjonsevne er derimot uklart. Som en tilnærming til innovasjon blir innovativt klima ansett som en avgjørende faktor for at organisasjoner kan tilrettelegge for kreative og innovative atferder blant ansatte. Derimot er det fremdeles usikkerhet i hva det er som øker ansattes opplevelse av innovativt klima, og hvilke prosesser som ligger til grunn for disse opplevelsene. Det er derfor et behov for studier som undersøker hvilke faktorer på arbeidsplassen som kan påvirke ansattes opplevelse av innovativt klima. Analysene ble utført med strukturell ligningsmodellering på 24 000 respondenter i norsk akademisk sektor. Resultatene ga støtte til første hypotese. Jobbressurser, herunder myndiggjørende ledelse, samhold mellom kollegaer og jobbautonomi ble vist å ha signifikante og positive sammenhenger med individers opplevelse av innovativt klima. Jobbengasjement ble videre foreslått å mediere sammenhengen mellom jobbressurser og innovativt klima. Resultatene ga støtte for at jobbengasjement medierer noe av sammenhengen mellom jobbautonomi og innovativt klima. Det ble ikke etablert støtte for en medieringsprosess av jobbengasjement på myndiggjørende ledelse og samhold mellom kollegaer.
dc.description.abstractInnovation is viewed as an important strategy towards organizational competitiveness in response to heightened competition. Higher education is facing current and future challenges that call for new ways of thinking and changes in how work tasks are performed. How public organizations are to measure their ability to innovate is, however, unclear. As an approach to innovation, innovative climate is considered a crucial factor for how organizations can facilitate creative and innovative behaviours among employees. Despite this, there remain uncertainty in what there is that increases employees’ perceptions of an innovative climate, and the processes that constitute these perceptions. Accordingly, there is a need for studies that examines what factors in the work environment that may affect employees’ perceptions of an innovative climate. The analyses were carried out with structural equation modelling on 24 000 respondents from the Norwegian academic sector. The results gave support for the first hypothesis. Work resources, including empowering leadership, cohesion among colleagues, and work autonomy was shown to have significant and positive relationships with individuals’ perceptions of innovative climate. Work engagement where further suggested to mediate the relationship between work resources and innovative climate. The results supported that work engagement mediated to some extend the relationship between work autonomy and innovative climate. There was not established support for a mediating process of work engagement on empowering leadership and cohesion among colleagues.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHva får ansatte til å se sitt arbeidsmiljø som innovativt? En studie av sammenhengen mellom jobbressurser, jobbengasjement og innovativt klima i høyere utdanning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel