Show simple item record

dc.contributor.advisorIversen, Anne
dc.contributor.authorSolem, Kristine
dc.date.accessioned2021-09-13T16:18:18Z
dc.date.available2021-09-13T16:18:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55449360:10007068
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776043
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker onboarding av nytilsatte i institusjonsbarnevernet. Formålet med studien er å undersøke hva dagens onboardingrutiner i institusjonsbarnevernet kan lære oss om utvikling av videre praksis. Dataen er innhentet ved bruk av dybdeintervju av åtte barnevernsansatte, der noen av dem er nytilsatt og noen har veilednings – eller opplæringsansvar. Datamaterialet er analysert ved bruk av tematisk analyse, informert av et moderat konstruktivistisk vitenskapssyn. Analysefunnene ses i lys av en generell prosessmodell for organisasjonssosialisering og forsking på onboarding. Resultatene av analysen viser at de formelle onboardingrutinene på institusjonene er noe begrenset, og at gjennomføringen av rutinene er mangelfull. Hvilke praksiser som tilbys ved de ulike institusjonene varierer, særlig med tanke på veiledningsordninger. Når det kommer til de sosiale og kulturelle aspektene av onboarding er dette beskrevet som et felles ansvar blant de ansatte. Det varierer imidlertid om ansvaret blir fulgt opp, og disse aspektene kan derfor med fordel formaliseres. Videre funn er relatert til kollegastøtte som ressurs i vanskelige situasjoner og mestring av jobben, samt utfordringer knyttet til bruk av ekstravakter. Resultatene diskuteres opp imot institusjonenes formelle onboardingplaner og implikasjoner for videre utvikling av praksis. Studien indikerer at det ikke er nok å ha gode onboardingpraksiser, men at de også må gjennomføres på en god måte. Det forutsetter blant annet at det frigjøres nok tid og ressurser. Framtidig praksis bør derfor ikke belage seg utelukkende på å endre praksisene som benyttes ved institusjonene, men også se på hvordan praksisene kan gjennomføres. Nøkkelord: Onboarding av nytilsatte, organisasjonssosialisering, tematisk analyse, barnevernsinstitusjoner
dc.description.abstractThis qualitative study investigates new-employee onboarding in child welfare institutions. The purpose of the study is to investigate what todays onboarding practices in child welfare institutions can teach us about future developments. The data is collected using in-depth interviews of eight child welfare employees, where some of them are newly employed or have responsibilities in mentoring or training. The data is analyzed using thematic analysis, informed by a moderately constructivistic view of science. The findings are viewed through the lens of a general process model of organizational socialization and onboarding research. The results of the analysis show that the formal onboarding routines are somewhat restricted, and that the implementation of the routines are limited. The practices offered in the different institutions varies, especially regarding mentoring programs. The social and cultural parts of onboarding are described as a shared responsibility amongst the employees. However, it varies if the responsibilities are met, and consequently these aspects could be more beneficial if formalized. Further findings are related to social support from colleagues as a resource in challenging situations and in coping with the job, as well as challenges regarding the use of extra staff. The results are discussed with regards to the institutions formal onboarding plans and implications for future development of practices. The study indicates that onboarding practices rely on successful implementation. This requires time and resources. Future practices should therefore focus not only on changing the practices used in the institutions, but also focus on how these practices can be implemented. Keywords: New-employee onboarding, organizational socialization, thematic analysis, child welfare institutions
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleOnboarding av nytilsatte i institusjonsbarnevernet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record