Show simple item record

dc.contributor.advisorLajunen, Timo Juhani
dc.contributor.authorHaug, Inga Sofie Olsen
dc.date.accessioned2021-09-13T16:17:55Z
dc.date.available2021-09-13T16:17:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55448216:9770210
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776030
dc.description.abstractDenne studien vil undersøke ulike atferdsmessige og emosjonelle effekter av Instagrambruk, og hvilke individuelle psykologiske trekk som er knyttet til denne effekten hos individet. Dataene ble samlet inn via et elektronisk spørreskjema i Norge (N=315), og gjennomsnittlig alder var 24.5 år (SD=9.066), hvor av 230 var kvinner og 81 men. Av deltakerne sjekket i snitt 84.8% Instagram minst en gang daglig, og tilbrakte akkurat under en time (56.13 minutter) hver dag på plattformen (SD=38.934). Dataen som ble innsamlet ble analysert ved hjelp av flere faktoranalyser (Stata, JASP), fem hierarkiske regresjonsanalyser (SPSS) og en SEM-analyse (Stata), og mange moderasjonsanalyser via Hayes prosedyre (SPSS). Resultatene viser at folk som regel bruker en Forbedret Presentasjon (Enhanced Presentation) av seg selv på Instagram, og generelt få bruker Misledende Presentasjon (Deceptive Presentation) eller Tid og Penger (Time and Money) for å skape innhold til Instagram. De fleste fikk også en positiv emosjonell effekt av å tilbringe tid på Instagram og å aktivt bruke plattformen. Resultatene indikerer også at Emosjonell Investering, Sosial Sammenlignings Orientering (SCO) og Aktiv Bruk er de mest avgjørende variablene for de atferdsmessige og emosjonelle responsene for et individ, på gruppenivå. Andre variabler som ble funnet å være viktige var Livstilfredshet, Representativitet Mismatch og Passiv Bruk. Interessante moderasjonsfaktorer inkluderer Alder, Kjønn, Selvtillit, Passiv og Aktiv Bruk.
dc.description.abstractThis study aims to investigate the behavioral and emotional responses to Instagram use, and to study which individual psychological traits are related to the effect on an individual. Data was collected via an online questionnaire in Norway (N=315). The mean age was 24.5 years (SD=9.066), of whom 230 were women and 81 men. Of the participants 84.8% checked Instagram at least daily, and they spent, on average, just under one hour (56.13 Minutes) daily on the platform (SD=38.934). The data collected was analyzed using multiple factor analyses (Stata, JASP), five hierarchical regression analyses (SPSS), a SEM path analysis (Stata), and multiple moderation analyses using Hayes procedure (SPSS). Results show that people, on average, present themselves in an enhanced way and that the amount of people that spend Time and Money to get content on Instagram and use Deceptive Presentation is generally low. Most people also get a favorable emotional affect from spending time and being active on the platform. The results also indicate that Emotional Investment, Social Comparison Orientation (SCO), and Active Use are the most important variables for determining the behavioral and emotional responses for an individual on a group level. Other variables found to be important are Life Satisfaction, Representativity Mismatch in Life, and Passive Use. Interesting moderating factors include Age, Gender, Passive and Active Use, and Self-Esteem.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleAn Exploratory Study of the Relationships between Instagram Use, Emotional- and Behavioral Responses, Self-Esteem, Emotional Investment, and Social Comparison.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record