Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaumann, Karin
dc.contributor.advisorGrassini, Simone
dc.contributor.authorLuzi, Ann Kristin
dc.date.accessioned2021-09-13T16:17:44Z
dc.date.available2021-09-13T16:17:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55449360:22465300
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776026
dc.description.abstractI løpet av de siste årene har en ny generasjon rimelige og teknologisk avanserte head-mounted displays (HMD) blitt lansert, noe som har gjort virtuell virkelighet (VR) teknologi stadig mer populær og tilgjengelig. I arbeidssammenheng brukes VR til ulike former for profesjonell trening, men utfallene kan imidlertid påvirkes av i hvilken grad brukere opplever simulatorsyke og presence. Simulatorsyke er en ubehagelig bivirkning assosiert med kvalme-, okulomotoriske- og desorienteringssymptomer, mens presence refererer til en følelse av «å være der» i VR omgivelsene. Hensikten med denne studien var å undersøke påvirkningen av individuelle faktorer på simulatorsyke og opplevelse av presence, samt den potensielle assosiasjonen mellom de to fenomenene. Femtifem deltakere ble rekruttert og fikk presentert en VR berg-og-dalbane via en Oculus Go HMD. Funnene indikerte at nevrotisisme korrelerte med og var en signifikant prediktor for kvalmesymptomer. Videre rapporterte kvinner, i gjennomsnitt, å oppleve signifikant mer kvalmesymptomer enn menn. I tillegg ble det funnet at kvinner opplevde høyere grad av presence, sammenlignet med menn. Det ble ikke funnet noen sammenheng mellom simulatorsyke og presence. Organisasjoner bør ta individuelle forskjeller i betraktning, slik at VR-trening kan optimaliseres. Funnene av denne studien kan bidra til å identifisere personer som er mer og mindre mottagelige for simulatorsyke og presence, slik at tilpasninger kan gjøres for å forbedre brukeropplevelsen og treningsutfallene for disse individene.
dc.description.abstractIn the last couple of years, a new generation of affordable and technologically advanced head-mounted displays (HMD) have been launched, making virtual reality (VR) technology increasingly popular and accessible. In the context of work, VR is used for different types of professional training, however the outcomes could be influenced by the extent to which users experience simulator sickness and presence. Simulator sickness is an uncomfortable side effect associated with nausea, oculomotor, and disorientation symptoms, whereas presence refers to a feeling of “being there” in a VR environment. The aim of the present study was to investigate the influence of individual factors on simulator sickness and sense of presence, as well as the potential association between the two phenomena. Fifty-five participants were recruited and presented with a VR roller coaster ride via an Oculus Go HMD. The findings indicated that neuroticism correlated with and was a significant predictor of nausea symptoms. Furthermore, females, on average, reported experiencing significantly more nausea symptoms than men. In addition, females were found to experience a higher sense of presence, compared to men. No association was found between simulator sickness and presence. Organizations should take individual differences into account, in order to optimize VR training. The findings of the present study could help identify individuals who are more and less susceptible to simulator sickness and presence, so that adjustments may be made in order to improve user experience and training outcomes for these individuals.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleIndividual Differences in Simulator Sickness and Presence in Virtual Reality
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel