Show simple item record

dc.contributor.advisorIversen, Anne
dc.contributor.authorHuse, Gina Sofie
dc.date.accessioned2021-09-13T16:17:41Z
dc.date.available2021-09-13T16:17:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55449360:10254289
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776025
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke hva som kan oppleves som belastende for ansatte i barnevernsinstitusjoner. Studien ønsker å løfte fram, og fremme, barnevernsansatte sin stemme - i forhold til hva som kan gjøres for å forhindre og/eller redusere det som oppleves belastende. Dette undersøkes ved bruk av krav-kontroll-støtte modellen. Studien er basert på semi-strukturert intervju med åtte informanter ansatt i ulike barnevernsinstitusjoner. Intervjuene er analysert ved hjelp av tematisk analyse, og avdekker hovedtemaene: utfordrende arbeidshverdag, støttende kollega- og ledergruppe, faglig sterkt miljø og meningsfullt arbeid. Hovedfunnene i studien er at informantene opplever belastninger assosiert med utagerende ungdom, samt en sammensatt og uforutsigbar arbeidshverdag, som ytterligere kan føre til mangel på tid. I tillegg viser studiens funn at flere faktorer bidrar til at barnevernsarbeiderne klarer å stå i arbeidet over tid. De viktigste faktorene som blir trukket fram er støtte fra kolleger og ledere, et faglig sterkt miljø, samt at arbeidet oppleves som meningsfullt. Funnene antyder dermed at en kombinasjon av disse positive faktorene i arbeidet bidrar til å redusere det som oppleves belastende i arbeidshverdagen. Organisasjonen anbefales derfor å fokusere på å styrke de positive faktorene studien avdekker. Økt fokus og kunnskap rundt belastninger i barnevernsinstitusjonene vil kunne bidra til å bevisstgjøre hvordan arbeidet oppleves, samt bidra til å beholde ansatte i arbeidet. Studien foreslår mer forskning innenfor hva som oppleves som belastende i arbeidet, i tillegg til positive faktorer som kan være med på å redusere disse belastningene, i andre barnevernsinstitusjoner i Norge.
dc.description.abstractThe purpose of the study is to investigate what can be perceived as demanding for employees in child-welfare institutions. The study wants to raise, and promote, the voice of child welfare workers – in relation to what can be done to prevent and/or reduce what is perceived as demanding. This is investigated using the Demand-Control-Support model. The study is based on semi-structured interviews with eight informants employed in various child-welfare institutions. The interviews have been analyzed using thematic analysis, and reveal the main themes: challenging workday, supportive colleagues and management, professional strong environment and meaningful work. The main findings of the study are that the informants experience stresses associated with eminent youth, as well as a complex and unpredictable workday, which can further lead to a lack of time. In addition, the findings of the study show that several factors contribute to child-welfare workers being able to stay in their work over time. The most important findings that are highlighted are the support of colleagues and managers, a professionally strong environment, and that the work is perceived as meaningful. The findings thus suggest that a combination of these positive factors in their work situation, contributes to reduce what is perceived as demanding in child-welfare institutions. The organization is therefore recommended to focus on strengthening the positive factors that this study reveals. Increased focus and knowledge about what is perceived as demanding in child- welfare institutions can help to raise awareness of how the work is experienced, and it can help to retain employees in child-welfare institutions. Further, the study suggest more research within what is perceived as demanding at work, as well as positive factors that can help reduce what is perceived as demanding, in other child-welfare institutions in Norway.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDet er de gode dagene man lever på
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record