NTNU-fusjonen: En kvalitativ undersøkelse av kontekstuelle forhold og ansatte sine opplevelser i en enhet med høy turnover
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776022Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3157]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Målet med denne masteroppgaven var å undersøke de kontekstuelle forholdene tilknyttet en fusjon innen høyere utdanning i Norge. En enhet ved NTNU hadde oppnådd varige effekter etter implementering av en intervensjon; men disse effektene ble redusert over tid og enheten møtte flere kontekstuelle utfordringer. I en nylig artikkel ble en av de kontekstuelle utfordringene identifisert som fusjonen mellom universitetet og tre eksterne akademiske institusjoner, som resulterte i turnover i form av vekst i enheten. Dette ledet til forskningsspørsmålet "Hvilke kontekstuelle forhold har hatt betydning for de ansatte i endringsprosessen, og hvordan fasiliterte eller hindret de enhetens mulighet til å skape et felles psykososialt arbeidsmiljø?". For å oppnå dypere innsikt i de kontekstuelle utfordringene og svare på forskningsspørsmålet, ble fem ansatte ved enheten intervjuet ved bruk av semi-strukturerte intervju. Transkripsjonene ble analysert ved bruk av tematisk analyse og resulterte i seks hovedtema. Funnene viser forskjeller mellom NTNU og den eksterne institusjonen når det kommer til modenhet for endring, kultur og størrelse. Videre avdekket analysen informasjon om en sentraliseringsprosess som var utfordrende for enheten. Andre funn inkluderer viktigheten av ledelse, ivaretakelse av det menneskelige perspektivet, endringserfaring, skapelsen av et delt arbeidsmiljø og fremveksten av kvalitativ jobbusikkerhet. Disse funnene blir diskutert og utdypet i lys av eksisterende empiriske og teoretiske funn. Empiriske og praktiske implikasjoner blir presentert, samt styrker og begrensninger ved studien. The object of this master thesis was to explore the contextual circumstances regarding an organizational merger in higher education in Norway. A unit at NTNU had managed to achieve sustainable effects after the implementation of an intervention; however, these effects diminished over time and the unit faced several contextual challenges. In a recent article one of the contextual challenges was identified as the merger between the university and three external academic institutions, which resulted in a turnover in form of growth of the unit. This led to the research question “What contextual circumstances has had importance for the employees in the change process, and how did they facilitate or stop the unit’s possibility to create a shared psychosocial work environment?”. To gain deeper insight into the contextual challenges and answer the research question, five employees at the unit were interviewed using semi-structured interviews. The transcriptions were analyzed using thematic analysis and resulted in 6 main themes. The findings revealed differences between NTNU and the external institutions when it comes to readiness for change, culture and size. Furthermore, the analysis unveiled information about a centralization process that was challenging for the unit. Other findings include the importance of leadership, preservation of human relations, change experience, creating a shared work environment and the emergence of qualitative job insecurity. These findings are discussed and elaborated in view of existing empirical and theoretical findings. Empirical and practical implications are presented, as well as strengths and limitations of this study.