Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorli, Espen
dc.contributor.authorKristiansen, Eskil
dc.date.accessioned2021-09-13T16:10:37Z
dc.date.available2021-09-13T16:10:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80289343:34408152
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775784
dc.description.abstractDenne masteroppgaven analyserer statens rasjonering av petroleum og bensin i siste del av første verdenskrig. Under første verdenskrig oppstod det forsyningsvansker i Norge. Fra og med 1916 inkluderte dette også mineralske oljer. Mangelen på spesielt petroleum og bensin var av stor samfunnsmessig betydning og forårsaket store vanskeligheter rundt om landet. Flere hundretusen husstander var avhengig av parafinolje til belysning og store deler av den norske fiskeflåten og flere industrier var avhengig av petroleum og bensin som drivstoff til motorene sine. Petroleumsindustrien var fullt og helt avhengig av forsyninger fra utlandet. For å håndtere oljeforsyningsproblemene ble det opprettet et statlig oljeadministrasjonsapparat i de to siste krigsårene. De norske petroleumsselskapene var en viktig del av dette administrative apparatet. Oljerasjoneringen i Norge under første verdenskrig har blitt viet liten akademisk oppmerksomhet tidligere. Denne masteroppgaven forsøker å forklare hvordan det statlige oljeadministrasjonsapparatet fungerte, og hvilken rolle næringslivet hadde i denne virksomheten. Denne analysen presenterer derfor både ny empirisk kunnskap om den statlige forsyningskrisehåndteringen under første verdenskrig, og et nytt perspektiv på den norske petroleumsindustrien i perioden. Masteroppgaven består av et introduksjonskapittel, etterfulgt av en hoveddel bestående av tre deler. Den første delen består av ett kapittel og fokuserer på de politiske føringene bak omorganiseringen av provianteringsadministrasjonen i 1916. Kapittelet er delvis basert på primærkilder og sekundærlitteratur. Ved å bruke stortingsforhandlingene i 1916 mot den etablerte historiografien om provianteringsadministrasjonen gir kapittelet et nyansert bilde på provianteringsvirksomheten i forhold til oljeprovianteringen. Den andre delen består av to kapitler hovedsakelig basert på primærkilder, og analyserer det statlige oljeadministrasjonsapparatet som ble opprettet i de to siste krigsårene. Ved å bruke arkivmateriale fra Oljeavdelingen i Statens Fettdirektoratet viser jeg hvordan oljeadministrasjonsapparatet ble bygd opp og utviklet, og den kritiske rollen til næringslivet i denne strukturen. Videre hvordan næringslivet hadde stor innflytelse på oljerasjoneringspolitikken, men at innflytelsen til petroleumsselskapene ble svekket i det siste krigsåret ettersom de statlige oljeadministrasjonsorganene fikk mer erfaring og kompetanse. Den tredje og siste delen består av ett kapittel basert på primærkilder og sekundærlitteratur og undersøker hvordan den norske petroleumsindustrien ble påvirket av de statlige inngrepene i krigsårene. Forretningsvirksomheten til de norske petroleumsselskapene ble sterkt påvirket både fra norske og britiske myndigheter under krigen, og dette førte til forandringer i petroleumsindustrien også utenfor landets grenser.
dc.description.abstractThis thesis analyses the Norwegian government’s rationing of oil during the First World War. During the First World War supply difficulties arose in Norway. The shortage of especially petroleum and gasoline created vast difficulties throughout Norwegian society. Hundreds of thousands of households were dependent on kerosene oil for lighting and large parts of the Norwegian fishing fleet and several industries were dependent on petroleum and gasoline as fuel for their engines. The Norwegian petroleum industry was completely dependent on supplies from abroad. To deal with the oil supply problems, a state oil administration apparatus was established in the last two years of the war. The Norwegian petroleum companies were an important part of this administrative apparatus. This thesis attempts to explain how the state oil administration apparatus worked, and what role the private industry played in this system. This analysis generates both new empirical knowledge about the state supply crisis management during the First World War, and a new perspective on the Norwegian petroleum industry during this period. The first part consists of one chapter and focuses on the politics behind the reorganization of the crisis-administration in 1916. The chapter is partly based on primary sources and secondary literature. By using the historical documents from the negotiations in the Norwegian Storting in 1916, and the established historiography of the crisis-administration, the chapter provides a nuanced picture of the Norwegian government’s provisioning policy in relation to the oil provisioning and the Norwegian oil industry. The second part of the thesis is a two chapter long primary source-driven study of the state oil administration apparatus that was established in the last part of the war. It follows the establishment and development of the state oil administration apparatus, and the key role of the Norwegian oil companies in this structure. Furthermore, how the private industry had a great influence in the rationing policy of the Norwegian government of petroleum and gasoline, but this influence was weakened in the last year of the war as the government agencies gained experience in these matters. The third and final part of this thesis consists of one chapter based on primary sources and secondary literature, and analyses how the Norwegian petroleum industry was affected by the state regulation during the war. The Norwegian oil companies was deeply affected by regulations from both Norwegian and British authorities during the war, and intervention from Norwegian authorities during the war led to changes in the Scandinavian oil industry.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOljeforsyningen under 1. verdenskrig - En analyse av statens rasjonering av petroleum og bensin 1917-1919
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel