Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvande, Lise
dc.contributor.authorSørensen, Kjetil
dc.date.accessioned2021-09-13T16:05:48Z
dc.date.available2021-09-13T16:05:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59158535:16563333
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775637
dc.description.abstract«Imperialisme for nybegynnere». En undersøkelse av hvordan norske lærebøker behandler imperialismebegrepet. Begrepshistorie som fagfelt har i nyere tid blitt en større del av historiefaget. Det burde derfor også bli en større del historiefaget i skolen. Denne oppgaven er en begrepshistorisk analyse av imperialisme. Oppgavens hensikt er å si noe om hvordan lærebøker definerer begrepet og hvilket innhold de legger i det. Oppgaven ser på hvordan begrepets innhold og definisjoner har forandret seg over tid. Hvordan har det endret seg fra det dukket opp på 1800-tallet fram til i dag? Hva ble lagt i begrepet til forskjellige tider? Hvem har benyttet seg av begrepet og på hvilken måte gjorde de det? Med dette i bakhodet undersøker oppgaven fremstillingen av imperialismebegrepet i fire forskjellige moderne norske lærebøker og nettsiden Store Norske Leksikon. Dermed analyserer og sammenligner oppgaven dette med begrepets historiske bakgrunn. Hvordan vektlegges imperialismebegrepets innhold i lærerbøkene? Hva kan være årsaken til at det blir vektlagt slik det blir? Oppgaven undersøker om imperialisme er bygget på en bestemt oppfattelse av tid. Hva blir lagt i utrykket «imperialismens tidsalder»? Er imperialisme betegnelsen på en epoke eller en tidsperiode? Det siste punktet denne oppgaven utforsker er bruken av imperialisme utenfor den tidsperioden den vanligvis blir forbundet med. I hvilken grad benytter lærebøkene seg av begrepet når de beskriver tema og hendelser nærmere vår egen tid? Læreboka er fortsatt en av lærerens viktigste ressurser. Å undersøke et begrep som imperialisme i en lærebok vil bidra til å få en større forståelse av hvordan skolen generelt behandler begreper og begrepshistorie.
dc.description.abstract«Imperialism for dummies». A study of how Norwegian textbooks handle the term imperialism. The Conceptual history discipline has in recent times become a larger part of history. Because of this it should also become a bigger part of teaching history at school. This thesis is a conceptual historical analysis of imperialism. The purpose of the thesis is to uncover how textbooks define the concept and what content they put into it. The thesis looks at how the concepts content and definitions changed over time. How has it changed between its appearance in the 19th century and today? What did the term mean or describe at different times? Who used the term and in what way did they use it? With these points in mind the thesis looks at four different newer textbooks and the website Store Norske Leksikon. Then it analyses and compares it with the terms historical background. How is the term weighted in regard to its contents? Why is it weighted the way it is? The thesis investigates if the term imperialism is defined by a certain understanding of time. What does the term “age of imperialism” mean? Is imperialism a reference to an epoch or a specific time period? The last point this thesis explores is how the term is used to describe events outside the timeframe its usually associated with. To what extent do the textbooks use the term when describing topics and events closer to our own time? Textbooks are still one of the teachers most important sources. Examining a concept such as imperialism in a textbook will help in gaining a greater understanding of how school generally treats concepts.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleImperialisme for nybegynnere - En undersøkelse av hvordan norske lærebøker behandler imperialismebegrepet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel