Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorde Soysa, Indra de
dc.contributor.authorToft, Elise Støver
dc.date.accessioned2021-05-18T13:03:49Z
dc.date.available2021-05-18T13:03:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2755512
dc.description.abstractAbstract The effectiveness of aid is heatedly debated in academia and policy circles. Annually, billions of dollars are transferred from industrialized countries to developing countries, both out of altruistic and more practical concerns. Can aid from Norway, a wealthy country with apparently few strategic interests, and a great deal of political consensus in support of aid matter positively towards achieving better political governance among recipient countries? Using data on bilateral- and good governance aid, with a pooled, time-series, cross-sectional dataset from 1980-2018 consisting of 129 developing countries, I assess if Norwegian aid can reduce bad governance. Good governance is measured as the absence of political corruption and state violations of human rights. The results show that while aid from other DAC-donors has a negative impact on governance in aid receiving countries, Norwegian aid, at least to some extent, shows clear positive effects. However, the substantive impact of Norwegian aid is minimal when accounting for selection effects and endogeneity, ultimately suggesting that Norwegian aid is perhaps following good governance rather than causing it. While these findings do not directly support aid optimists, they nevertheless challenge the arguments about “dead aid” form Scandinavia. Furthermore, Norwegian taxpayers can rest assured that their money is not unduly benefiting the corrupt.en_US
dc.description.abstractSammendrag Effektiviteten av bistand diskuteres stadig i akademia og politiske kretser. Årlig overføres milliarder av dollar fra industrialiserte land til utviklingsland, både av altruistiske og mer praktiske bekymringer. Kan bistand fra Norge, et velstående land med tilsynelatende få strategiske interesser, og en høy grad av politisk konsensus for bistand telle positivt for å oppnå bedre styresett blant mottakerlandene? Ved å anvende sammensatt data på norsk bistand (både bilateral bistand og bistand til godt styresett) med tidsserier og tverrsnitt fra 1980 til 2018, bestående av 129 utviklingsland, evaluerer jeg hvorvidt norsk bistand kan redusere dårlig styresett. Godt styresett måles som fraværet av politisk korrupsjon og statlige brudd på menneskerettigheter. Resultatene viser at selv om bistand fra andre donorer som er en del av OECDs utviklingskomité har en negativ innvirkning på styresett i bistandsmottakende land, viser norsk bistand, i det minste til en viss grad, klare positive resultater. Likevel vises det at når man inkluderer tester på seleksjon og endogenitet, er den substansielle virkningen av norsk bistand ekstremt liten, noe som tyder på at norsk bistand kanskje følger godt styresett fremfor å forårsake det. Selv om disse funnene ikke direkte støtter bistandsoptimister, utfordrer de likevel argumentene om “død bistand” fra Skandinavia. Videre viser resultatene at norske skattebetalere i det minste kan være trygge på at pengene deres ikke unødig gagner de korrupte.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.subjectMaster’s thesis in Political Scienceen_US
dc.titleDoes Norwegian aid reduce bad governance? - Assessing the effects of Norwegian aid on political corruption and government respect for human rights in developing countries, 1980-2018en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel