dc.description.abstract | Hovedhensikten med denne oppgaven har vært å komme frem til en Modell for fasilitetsstyring (FM) i fremtidens
sykehusbygg i Norge.
Oppgavens tilnærming har benyttet både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, med hovedvekt på de
kvalitative. Metodene som er benyttet er litteraturstudie, dokumentanalyse, spørreundersøkelse, intervju og delvis
analyse av nøkkeltall.
Resultatene i denne oppgaven avdekker at andel servicetjenester utgjør 35-40 %. Omfanget og grad av utførelse av
fasilitetstjenester varierer mellom helseforetakene. Flere FM tjenester utføres delvis av klinisk personell og
resultatene viser at det gjennomsnittlig er ca. 8 % som utføres av klinisk personell. Det er ikke avdekket noen skarpe
skiller mellom støtte- og kjernevirksomhet. Kartleggingen viser at det er et utviklings- og profesjonaliseringspotensiale
for fremtidige FM organisasjoner gjennom å påta seg et større utføreransvar, særskilt innen
servicetjenestene.
En samlet vurdering av alle resultater påviser at helseforetakene ikke er bærekraftige i dag da det ikke balanse i de
bærekraftige aspektene. Gjennom intervjuene fremkommer det tydelige indikasjoner om at helseforetakene ikke er
konkurransedyktige i dag. Det er unntaksvis enkelte fagområder som er konkurransedyktige. En samlet vurdering av
alle funn antyder at helseforetakenes modenhet er moderat og lavere enn respondentene i helseforetakenes egen
vurdering.
Hovedkonklusjonen er at modell for fasilitetsstyring i fremtidens sykehusbygg i Norge 2020-2030 antydes å være
profesjonell og bærekraftig med et bredt sammensatt FM tjenestespekter innen FDVUSL. I modellen er det antatt at
det nasjonale helseforetak innen eiendom er utviklet og etablert med et helhetlig ansvar for hele FM tjenestespekteret
mot 2020-2030. Det er ikke drøftet eierstruktur, rolle- og ansvarsfordeling på nasjonalt, regionalt eller lokalt nivå.
Modellen er beskrevet overordnet og det er antydet en 5-trinns gjennomføringsmodell mot 2020-2030. Dagens FM
organisasjoner er under modning og forventes å modnes trinnvis fremover. En etablering av det nasjonale
helseforetak innen sykehusplanlegging i 2014, en eventuell fremtidig innføring av nøytral merverdiavgift og
forventet økt konkurranse vil være katalysatorer i denne prosessen fremover. | nb_NO |