Risk Perception, Worry, Attitudes Towards Safety, and Behaviour among Norwegian Cyclists and Pedestrians
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2724569Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3157]
Sammendrag
Sammendrag:
Fotgjengere og syklisters risikovurdering og atferd
I en rekke europeiske land er det å øke andelen i befolkningen som går og sykler til daglige gjøremål høyt prioritert. Det å gå og sykle blir sett på som både miljøvennlig og helsefremmende. Samtidig kalles ofte fotgjengere og syklister med en fellesbetegnelse for myke trafikanter. Dette illustrerer at de er ubeskyttet og at konsekvensene ofte blir fatale i en ulykke med et motorkjøretøy. Dette gjør det spesielt viktig å studere fotgjengere og syklisters vurdering av risiko i trafikken, deres bekymring, deres holdninger til trafikksikkerhet og deres reiseatferd og risikoatferd i trafikken.
Avhandlingen består i alt av tre studier. Den første studien var en internettbasert spørreundersøkelse blant hverdagssyklister i Trondheim (n=291). Data til den andre studien ble samlet inn gjennom telefonintervjuer med et representativt utvalg av den norske befolkning (n=2000) og dreide seg om fotgjengere. Den tredje studien består av norske hverdagssyklister (n=426), og data ble samlet inn i samarbeid med Syklistenes landsforening.
Resultatene fra studiene viser av bekymring i stor grad er forårsaket av de myke trafikantenes vurdering av egen risiko for å bli utsatt for en uønsket hendelse i trafikken (risikopersepsjon). De myke trafikantene ble spurt om å vurdere egen risikoen for å bli utsatt for en trafikkulykke som fotgjenger eller syklist. Forgjengerne ble i tillegg spurt om deres vurdering av risikoen for å bli utsatt for tyveri, trakassering og terror. Personers risikovurdering og relaterte følelser er spesielt interessant å studere fordi det påvirker atferden. Resultatene viste at de myke trafikantenes risikovurdering og bekymring hadde betydning for både reisevanene deres og risikoatferden de hadde i trafikken.
Risikovurderingen og bekymringen viste seg å være mest avgjørende for hvor ofte personer valgte å sykle om vinteren (studie 1) og om personer valgte å gå utendørs på kveldstid (Studie 2). Bosted viste seg å ha betydning for syklisters holdninger til trafikksikkerhet og risikotaking i trafikken. Personer fra landsbygda hadde noe mer trafikksikre holdninger og var i noe mindre grad involvert i risikoatferd i trafikken en personer fra byen (Studie 3). Sammenhengene mellom forgjengere og syklisters risikovurdering, bekymring og atferd har i liten grad blitt forsket på tidligere, og det trengs videre forskning. Summary:
Risk perception and behaviour among cyclists and pedestrians
In traffic safety research, cyclists and pedestrians are defined as vulnerable road users, in common with moped and motorcycle riders. At the same time, increasing the number of active travellers such as cyclists and pedestrians has high priority in transport policies in European countries. Cycling and walking is seen as pro-environmental, as well as health promoting. In order to increase the number of active travellers, their risk perception, safety attitudes, as well as their travel and risk-taking behaviour needs to be studied.
The results of this thesis are based on three different datasets. Study 1 was carried out among everyday cyclists in Trondheim Municipality, Norway (n=291). The data for Study 2 were collected through telephone interviews with a representative sample of the Norwegian population (n=2000). The data for Study 3 were collected in collaboration with the Norwegian Cyclists’ Association (n=426). Only those members who had used their bicycle for regular trips during the last year were included.
The vulnerable road users were asked about their perceived risk of experiencing an accident when cycling or walking. The pedestrians were additionally asked about their perceived risk of experiencing theft, harassment, and acts of terrorism. In all three studies, there were strong associations between worry and perceived risk.
Risk perception and worry are interesting study because it influence our behaviour. The results also showed that both risk perception and worry were important for cyclists’ and pedestrians’ behaviour, including travel behaviour and risk-taking behaviour. Risk perception and worry were found most important for cycling frequency during winter (Study 1) and for walking frequency during night-time (Study 2). Geographical area of residence was found important for attitudes and risk-taking behaviour (Study 3). Respondents living in rural areas had more ideal attitudes and were less often involved in risk-taking behaviour than respondents living in urban areas, although the differences were small. Associations between cyclists’ and pedestrians’ perceived risk, worry, and behaviour have been investigated only to a small extent in previous studies and need further investigation.
Består av
Paper 1: Kummeneje, An-Magritt; Ryeng, Eirin Olaussen; Rundmo, Torbjørn. Seasonal variation in risk perception and travel behaviour among cyclists in a Norwegian urban area. Accident Analysis and Prevention 2019 ;Volum 124. s. 40-49 Final published version is available at https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.12.021Paper 2: Kummeneje, An-Magritt; Rundmo, Torbjørn. Risk perception, worry and pedestrian behaviour in the Norwegian population. Accident Analysis and Prevention 2019 ;Volum 133. s. 1-9 Final published version is available at https://doi.org/10.1016/j.aap.2019.105294
Paper 3: Kummeneje, An-Magritt; Rundmo, Torbjørn. Attitudes, risk perception and risk-taking behaviour among regular cyclists in Norway. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 2020 ;Volum 69. s. 135-150 Final published version is available at https://doi.org/10.1016/j.trf.2020.01.007 Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)