Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrecke, Iris Aasen
dc.date.accessioned2021-01-20T14:47:38Z
dc.date.available2021-01-20T14:47:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-326-4895-5
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2723994
dc.description.abstractSammendrag Avhandlingen, med tittelen Ovid’s Terence: Tradition and Allusion in the Love Elegies and Beyond tar for seg den romerske kjærlighetselegikeren Ovid (43 fvt. – 17 evt.) og hans resepsjon av den romerske komedieforfatteren Terents (190? – 159 fvt.). Målet med avhandlingen er dels å bekrefte Terents’ innflytelse på Ovid, dels å utfordre forklaringsmodellen som forklarer den romerske kjærlighetselegiens oppkomst med utgangspunkt i den tidligere greske og romerske ny-komediesjangeren. Gjennom fem kapitler argumenterer avhandlingen for en rekke kontaktpunkter og allusjoner til Terents i Ovid, og analyserer betydningen av disse. Kapitlene tar for seg de store temaene og tropene i kjærlighetselegien: Utgangspunktet for kapittel en og to er høyaktuelle politiske temaer på Ovids tid, som kunsten og kunstnerens frihet (kap. 1) og det romerske ekteskapet, dets opphav i sabinerinnerovet og problematikk knyttet til spesielt kvinners status (kap. 2). Videre behandles elegiens store litterære topoi; kjærlighet framstilt som sykdom (kap. 2), kjærlighet som elskerens slaveri (kap. 4) og kjærlighet som krig (kap. 5). Avhandlingen argumenterer for at en klar påvirkning fra Terents kan spores i Ovid innenfor disse temaene, og at dette har konsekvenser for hvordan vi leser og tolker begge forfatternes tekster.en_US
dc.description.abstractSummary of thesis The thesis, with the title Ovid’s Terence: Tradition and Allusion in the Love Elegies and Beyond, deals with Roman love elegist Ovid (43 fvt. – 17 evt.) and his reception of Roman comic playwright Terence (190? – 159 fvt.). Its objective is partly to confirm the influence of Terence in Ovid, and partly to challenge the prevailing model that explains the emergence of the genre of Latin love elegy as a result of influence from Attic new comedy and Roman comedy. Through five chapters, the thesis argues for several connections and allusions to Terence in Ovid, and analyses their meaning. The chapters treats the major themes and tropes of Latin love elegy: The two first chapters deal with current political issues in Ovid’s day and age, the freedom of art and the artist (Ch. 1) and the Roman marriage institution, its origin in the Rape of the Sabine women, and issues concerning especially women’s status (Ch. 2). Furthermore, the literary topoi of elegy are treated; love as a disease (Ch. 3), love as the enslavement of the lover (Ch. 4), and love as war (Ch. 5). The thesis argues that a clear Terentian influence can be traced in Ovid’s works, and that this has consequences for how we read and interpret the works of both authors.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2020:273
dc.titleOvid's Terence Tradition and Allusion in the Love Elegies and Beyonden_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000en_US
dc.description.localcodedigital fulltext is not availableen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel