Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveit, Arnenb_NO
dc.contributor.authorThorsø, Teresenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:43:11Z
dc.date.available2014-12-19T14:43:11Z
dc.date.created2014-04-07nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier710566nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271178
dc.description.abstractI min studie har jeg brukt kvalitativt forskningsintervju for å tilegne meg kunnskap om lærernes opplevelser, erfaringer, deres forståelse og utviklingen av relasjoner til sine elever etter lærernes deltakelse i skole- og barnehageprogrammet til ” De utrolige årene”, DUÅ. Problemstillingen i min studie har vært følgende:”Hvordan opplever lærere som har deltatt i DUÅ’s skole- og barnehageprogram at de utvikler relasjoner til sine elever med utagerende atferdsproblemer?” Denne studien bygger på opplevelsene til tre lærere ved en barneskole i en distriktskommune i Norge. Lærerne har en bred erfaring og kunnskap i arbeid med problematferd i skolen, og er engasjerte og motiverte lærere ved skolen. Denne skolen var en av de første barneskolene i sin kommune som fikk innføring i skole- og barnehageprogrammet til DUÅ. Etter innføring av programmet har skolen jobbet med dette i flere år. I arbeidet med datainnsamlingen i studien ble den gjennomført i form av et halvstrukturert intervju. Etter at intervjuene var gjennomført ble opptakene fra lydbånd transkribert og analysert i forhold til min problemstilling for å finne funn. I analyseprosessen var det fire kategorier som utpekte seg spesielt, og som viser til forskningsdeltakernes opplevelse av hvordan deltakelsen på skole- og barnehageprogrammet til DUÅ har påvirket deres relasjoner til elever med utagerende atferdsvansker. De fire kategoriene som utpekte seg var 1.) Opplevelsen og betydningen av en felles praksis 2.) Opplevelsen av muligheter knyttet til relasjoner og relasjonsbygging 3.) Opplevelser ved bruk av anerkjennelse og ros 4.) Opplevelsen av å forebygge utagerende atferd og proaktiv klasseledelse.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.titleEn kvalitativ studie i hvordan lærere som har deltatt i skole- og barnehageprogrammet "De utrolige årene" opplever at de utvikler relasjoner til elever med utagerende atferdsproblemernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber57nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel