Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRyum, Trulsnb_NO
dc.contributor.advisorRøsdal, Kjellnb_NO
dc.contributor.authorBredesen, Elinnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:42:49Z
dc.date.available2014-12-19T14:42:49Z
dc.date.created2013-06-25nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier632804nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271017
dc.description.abstractDet har lenge foregått en debatt om spesifikke faktorer eller fellesfaktorer kan forklare mesteparten av bedringen hos pasienter i psykoterapi. Denne oppgaven vil peke på faktorer som har bidratt til debatten (eksempelvis utstrakt bruk av en medisinsk metamodell på psykoterapi), for så å bevege seg forbi et slikt konkurransepreget skille, og argumentere for at terapien trenger alle de ulike elementene (eksempelvis rasjonale, spesifikke teknikker og fellesfaktorer) for å skape behandlingseffekt. Fjernes ett av elementene kan vi ikke lenger kalle det psykoterapi, og elementene bør derfor ses i relasjon til hverandre – både i forskningen, litteraturen og praksis. For å etablere kunnskap som gjør det mulig å tilby best mulig behandling for pasienter, er det nødvendig å undersøke psykoterapi slik fenomenet opptrer i den kliniske hverdagen, nemlig som en interaksjon mellom flere elementer. Videre viser oppgaven hvordan terapielementene kan forstås i relasjon til hverandre, ved å se på eksempler fra forskning, bruk av en kontekstuell metamodell, og ved å sammenligne hvordan terapeuter innenfor to ulike behandlingsrammer (kognitiv terapi og eksistensiell psykoterapi) aktiverer en bestemt fellesfaktor (terapeutisk allianse). Det argumenteres for at ulike behandlingsrammer aktiverer en bestemt fellesfaktor på ulike måter.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.titleTerapeutisk allianse i kognitiv terapi og eksistensiell terapi: Et eksempel på hvordan ulike behandlingsrammer aktiverer samme fellesfaktornb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber66nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel