• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppmerksomt nærvær som terapeutisk holdning: Teoretiske og empiriske perspektiver

Kagnes, Håkon
Master thesis
Thumbnail
View/Open
619787_FULLTEXT01.pdf (609.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270998
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [1569]
Abstract
Denne oppgaven fokuserer på hvordan Oppmerksomt nærvær kan fremme relasjonskompetansen til terapeuter. Innenfor flere terapeutiske retninger har det foregått en utvikling, hvor det realistiske møtet mellom pasient og terapeut har fått opphøyet verdi. Terapiforskningen komplementerer dette synet med funn som bekrefter relasjonens betydning for effekt av psykologisk behandling, hvor terapeutens relasjonskompetanse er avgjørende. Dette fører til spørsmålet om hvilket utgangspunkt som er best for terapeuten i opprettelse og opprettholdelse av en god terapeutisk relasjon. Dette utgangspunktet, som her innebærer terapeutens intensjoner, holdninger og verdier i samhandling med andre, omtaltes i denne oppgaven som terapeutisk holdning. Den terapeutiske holdningen foreslås å kunne fremmes av Oppmerksomt nærvær, som både i klassisk Buddhistisk psykologi og moderne, vestlig psykologi, blir forstått som en metode for å etablere et indre mentalt rom, hvor utøveren får økt kjennskap og forståelse om seg selv. Et mulig møtepunkt mellom relasjonens betydning i terapi og Oppmerksomt nærvær, foreslås å være begrepet empati. Empatibegrepet blir belyst i et fenomenologisk-hermeneutisk perspektiv, hvor terapeuten opplever pasienten gjennom seg selv, en form for selvmedfølelse. I dette perspektivet kan Oppmerksomt nærvær øke terapeutens relasjonskompetanse gjennom dets potensiale for selvutvikling. Dette underbygges med en gjennomgang av nevrologisk forskning på effekten av Oppmerksomt nærvær, samt inkludert studier på terapeuter. Det konkluderes med at Oppmerksomt nærvær kan ha en positiv effekt i utviklingen av relasjonskompetansen til terapeuter, med behov for større empirisk støtte.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit