dc.contributor.advisor | Hagen, Roger | nb_NO |
dc.contributor.author | Håland, Linda | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:42:42Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:42:42Z | |
dc.date.created | 2013-02-12 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 604824 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270965 | |
dc.description.abstract | Bipolare lidelser er en alvorlig stemningslidelse som karakteriseres av et episodisk syklisk forløp av store svingninger i humør. Svingningene manifesterer seg ofte i form av repeterende maniske, depressive eller blandede episoder, ofte med en kronisk varighet. Lidelsen er assosiert med betydelige funksjonstap og reduksjon i livskvalitet for de personene som rammes, eksempelvis i forhold til akademisk/yrkesmessig fungering og sosiale relasjoner. Hovedfokuset i behandlingen av bipolare lidelser er ved hjelp av stemningsstabiliserende medikamenter, men det viser seg at denne behandlingen ikke evner å behandle alle aspekter lidelsen representerer. Psykososiale behandlingsformer har blitt utviklet de siste årene for å kunne supplere den medikamentelle behandlingen. Psykososiale intervensjoner viser seg å ha effekt på symptomer, tilbakefall, hospitalisering og generell dagligdags fungering. De mest undersøkte psykososiale behandlingsformer er funksjonell familieterapi, kognitivatferdsterapi og interpersonlig sosial rytmeterapi. Forskning har i størst grad blitt viet til psykoedukasjon i gruppe, og det funn tyder på at det trolig er denne psykososiale behandlingsformen som har mest evidens med tanke på effekt i behandlingen av bipolare lidelser. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | Bipolare lidelser & psykososiale behandlingsformer | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 54 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt | nb_NO |