Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIversen, Annenb_NO
dc.contributor.authorNerhoel, Ranveignb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:42:30Z
dc.date.available2014-12-19T14:42:30Z
dc.date.created2012-11-05nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier565283nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270876
dc.description.abstractDenne oppgaven søker å svare på problemstillingen: Hva kan det å bli oppfattet som annerledes bety for nykommeres kompetanseutvikling i et team. Dette undersøkes kvalitativt gjennom en intervjustudie av et systemutviklingsteam i Statoil. I dette teamet skapes annerledeshet av at nykommere har en annen kulturell bakgrunn, en annen geografisk lokasjon, og mindre og annerledes erfaring enn etablerte medlemmer. Det teoretiske rammeverket er hentet fra teorier om praksisfellesskap og faultlines. Disse teoriene gir en forståelse av kompetanseutvikling som en integrert del av deltakelse i fellesskapets praksis, og at tilgangen man får til denne praksisen er avgjørende for hvilke muligheter man har til å bli kompetent. Resultatene viser at nykommere som blir oppfattet som annerledes har dårligere muligheter til å utvikle kompetanse enn etablerte, på grunn av redusert tilgang til teamets daglige praksis. Dette er identifisert i ulike tilgangsfaktorer hvor de har mindre tilgang gjennom måten arbeidet er organisert på, gjennom svake relasjoner, mangel på fysisk tilstedeværelse og mangel på felles forståelse. Disse faktorene synes å være selvforsterkende, slik at tilgangen til praksis forblir redusert. Det å bli oppfattet som annerledes kan dermed bety at mulighetene til å utvikle kompetanse ikke er de samme som hos andre nykommere.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.titleGrenser for kompetanse: Hva skjer når forskjellene blir for tydelige?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber97nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel