Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRyum, Trulsnb_NO
dc.contributor.authorTorseth, Johnnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:42:29Z
dc.date.available2014-12-19T14:42:29Z
dc.date.created2012-11-02nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier565277nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270864
dc.description.abstractNorge tar imot flere tusen flyktninger hvert år. Flyktninger i eksil har en forhøyet risiko for å utvikle psykiske forstyrrelser. De har rett til å motta psykisk helsehjelp, men ofte vil en språklig barriere forhindrer en effektiv kommunikasjon mellom pasient og terapeut. Tolker benyttes da for å gjøre psykoterapeutiske samtaler mulige. Begrepene tolk og tolkning blir ulikt forstått blant forskjellige faggrupper. Hvordan tolkens rolle blir definert vil også få betydning for hva som kan forventes av tolken i en tolkesituasjon. Det er viktig at terapeuten har kjennskap til hva bruk av tolk innebærer og hva man kan forvente av en tolk. Tolken bør dessuten ha kjennskap til psykoterapi og hva som ofte kjennetegner flyktningpasienter. Bruk av tolk i psykoterapi med flyktningpasienter gjør at en ordinær terapeut-pasient-dyade utvides til en terapeut-tolk-pasient-triade. I denne triaden skal det bygges og pleies tre allianser: mellom terapeut-pasient, pasient-tolk og terapeut-tolk. Oppgaven ser på hvordan byggingen av allianse påvirkes ved bruk av tolk i psykoterapi med flyktningpasienter, samt muligheter og utfordringer i forhold til alliansebygging når en tolk er involvert i pasientsamtalen. Mye tyder på at tolken spiller en stor rolle i byggingen av allianse i triaden, såvel som en fasilitator av kommunikasjonen mellom partene.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.titleBruk av tolk i psykoterapi med flyktningpasienter: muligheter og utfordringernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel