Like barn leker best?: Kvalitativ studie av medarbeideres opplevelse av hva som påvirkeer interetniske relasjoner på arbeidsplassen
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3204]
Abstract
Økende innvandring og flere innvandrere inn på arbeidsmarkedet påvirker dagens samfunn, og tidligere forskning har vist at det eksisterer motstridende funn på hvordan dette påvirker arbeidsstaben og organisasjonen. Denne oppgaven undersøker hvilke opplevde faktorer som fremmer eller hindrer gode relasjoner og kontakt mellom ikke-etnisk norske og etnisk norske medarbeidere på NTNU. Det blir gjennomført ni dybdeintervju fordelt på fire etnisk norske og fem ikke-etnisk norske. Sosial identitetsteori, selvkategoriseringsteori og andre sosial psykologiske teorier ligger som teoretisk ramme. Det vil også bli redegjort for relevant forskning innenfor majoritets- og minoritetsforhold på arbeidsplassen. Directet content analysis blir brukt for å analysere intervjuene og identifisere temaer og mønster. Funnene i denne undersøkelsen viser at det kan eksistere fire hovedkategorier som ser ut til å påvirke relasjonen mellom ikke-etnisk norske og etnisk norske medarbeidere: Livssituasjon, Referanserammer, Relasjonsmedium og Posisjonering. Funnene foreslår også at det eksisterer to typer relasjoner: personlig og arbeidsrelatert relasjon. Funnene vil bli diskutert.
Increasing immigration and more immigrants that enter the labor marked effects today’s society and previous research has shown conflicting findings on how this affects the workforce and the organization. This paper will investigate the perceived factors that promote or prevent contact and relationships between ethnic Norwegian and non-ethnic Norwegian colleagues at NTNU. It is conducted nine in-depth interviews distributed on four ethnic Norwegians and five non-ethnic Norwegians. The theoretical framework consists of social identity theory, self-categorization theory and other social psychological theories. This paper will also take a look at relevant research on minority and majority member’s relationships at the workplace. Directed content analysis is used to analyze the in-depth interviews and identify themes and relationships in the text data. The findings suggests that is exists four main categories that influence the relationship between non-ethnic Norwegians and ethnic Norwegians: life situation, frames of reference, language and positioning. It was also identified to types of relationships that could occur: work and personal related relationships. The findings will be discussed.