Show simple item record

dc.contributor.advisorRyum, Trulsnb_NO
dc.contributor.authorMyge, Anny Beatenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:42:13Z
dc.date.available2014-12-19T14:42:13Z
dc.date.created2011-12-01nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier460830nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270749
dc.description.abstractOppgaven tar for seg hva skolevegring er, og diskuterer om psykologer kan gi emosjonsfokusert veiledning til foreldre, hvor målet er at foreldre og barn eller ungdom kan sammen snakke om og forstå følelsene som ligger bak skolevegringen. Skolevegring blir definert etter Kearney & Silverman (1996:345) ―Vansker med å gå på skolen, assosiert med følelsesmessig ubehag, spesielt angst og depresjon, som indikerer at der er snakk om emosjonelle forstyrrelser og dermed også den emosjonelle reguleringen eleven trenger hjelp til for å klare å gå på skolen. Målgruppen er 50 % av skolevegringselevene som har diffuse emosjonelle vansker, men ikke utviklet emosjonelle lidelser. Foreldre blir også kategorisert som funksjonelle, framfor ca 60 % av skolevegringsfamiliene som kan være dysfunksjonelle. Da kan psykologer i kommunen eller i PPT og andre tjenester raskt og effektivt kartlegge om Emosjonsfokusert Terapeutisk (EFT) veiledning av foreldre kan være aktuelt. Ved hjelp av EFT, som er en empirisk og evidensbasert metode av Greenberg, kan psykologer veilede og styrke foreldrene til å bli bedre emosjonstrenere av sitt barns følelser. Flere studier viser at når foreldre klarer å forstå, snakke om, sette ord på, og være nær sine barn når de opplever sterke eller ubehagelige følelser, blir barnet god på å kjenne egne og andres følelser. Mentalisering er viktig både for foreldre og barn, fordi det gir innsikt i andres liv, mindre konflikter og er en del av det å være selvregulert. Siden skolevegring er blitt et alvorlig og komplekst fenomen, både for elev, foreldre og skole, er det særdeles viktig at psykologer vurderer ulike framgangsmåter. Da kan EFT veiledning av foreldre styrke både det emosjonelle båndet mellom foreldre og barn, og forebygge videre emosjonelle problemer.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleEmosjonsfokusert terapi og skolevegring: Kan emosjonsfokusert terapi veiledning av foreldre hjelpe barnet som er skolevegrer?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber70nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record