Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSigmundsson, Hermundurnb_NO
dc.contributor.authorØvstedal, Kjersti Hannanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:42:12Z
dc.date.available2014-12-19T14:42:12Z
dc.date.created2011-11-01nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier453185nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270738
dc.description.abstractFokuset i denne oppgava er fysisk aktivitet og helse hos barn og unge. Aktuell teori på området er samlet og diskutert gjennom en usystematisk litteraturstudie. Hensikten med studien har vært å se på sammenhengene mellom fysisk aktivitet og fysisk og mental helse hos barn og unge, og hvilke faktorer i barne- og ungdomsalderen som kan øke sjansene for fysisk aktivitet gjennom livet. Oppgava har funnet grunnlag for å hevde at en i dagens samfunn har et redusert daglig fysisk aktivitetsnivå mye på grunn av tid brukt på stillesittende aktiviteter. Barn er likevel naturlig fysisk aktive, og barrierer mot fysisk aktivitet vil være utilstrekkelige muligheter skapt av både omgivelsene og barns dårlige motoriske kompetanse eller dårlige fysisk form. Lite fysisk aktivitet hos barn og unge er knyttet til økt risiko for fedme, diabetes 2, astma, dårlig beinhelse og muskulær funksjon, ei samling risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer og kreft i voksen alder. Lite fysisk aktivitet vil også bidra til lav motorisk kompetanse, som igjen kan føre til enda lavere grad av fysisk aktivitet. I forhold til mental helse, er fysisk aktivitet satt i positiv sammenheng med eksekutiv funksjon, hukommelse, konsentrasjon, kognisjon generelt, stressmestring, mestring av fysiske aktiviteter, oppfattet kompetanse, selvtillitt, selvbilde, kroppsbilde, anerkjennelse fra jevnaldrende og psykologisk velvære. Når det gjelder faktorer for å øke barn og unges deltakelse i fysisk aktivitet, vil foreldres støtte og bidrag være viktig. Samtidig er skolen framhevet som en viktig institusjon for å øke det daglige aktivitetsnivået da den kan nå alle barn gjennom kroppsøvingstimer. Det er grunn for å hevde at et økt kroppsøvingstimeantall og økt kompetanse hos lærerne i kroppsøvinga for å sikre at alle elevene opplever glede og mestring, er viktig. Tidlige positive erfaringer med fysisk aktivitet og tidlig mestring er sett på som essensielt for å legge gode vaner og opprettholde et adekvat nivå av fysisk aktivitet gjennom livet. I ungdomsalderen er mange valgmuligheter framtredende i hverdagen, og fysisk aktivitet må være givende for at det skal velges framfor andre ting. Barn og unge bør være fysisk aktive (moderat til intenst nivå) i seksti minutter om dagen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleFysisk aktivitet og helse hos barn og unge: En usystematisk litteraturstudie som underbygger viktigheten av fysisk aktivitet!nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber131nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel