Testbrukeres etiske perspektiv ved bruk av psykologiske tester i rekruttering
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3156]
Abstract
Temaet for denne studien er etikk ved bruk av psykologiske tester i rekrutteringssammenheng. Det har blitt undersøkt hvordan testbrukerne forholder seg til etiske spørsmål ved bruk av tester i rekruttering. Datamaterialet består av intervjuer med fem personer som bruker tester i rekruttering. Grounded theory er brukt som metode både for generell fremgangsmåte og analyse av data. For testbrukerne i den vanligste konteksten oppsummeres testbruk i praksis ved to kategorier; følge regler for testbruk og å bruke testene med forsiktighet. Regler for testbruk er at kun sertifiserte testbrukere får bruke tester, det skal gies tilbakemeldinger på testresultater og testresultater skal oppbevares forsvarlig. Å bruke testene med forsiktighet innebærer at testen ufarliggjøres ovenfor kandidaten, testresultatet er en del av totalbildet og brukes til å blir godt kjent med kandidaten og at det er en samtale om testresultatene og korrigering av testresultater. Testbrukerne er i liten grad opptatt av valg av tester og vitenskapelig basert testbruk. Det er også funnet noen forutsetninger som ser ut til å være av betydning for hvordan testbrukerne forholder seg til etiske spørsmål ved testbruken, blant annet ved at testbrukerne i denne konteksten hovedsaklig følger rutiner for testbruk og at deres teoretiske kunnskap er avhengig av testleverandør. Deres etiske praksis begrunnes hovedsaklig med etiske regler fra testleverandør og generelle bedriftsinterne retningslinjer. Det foreslåes at en klargjøring av testbrukernes rolle og ansvar kan bidra til å utvide deres etiske sensitivitet ovenfor etiske konsekvenser og valg ved bruk av tester.