dc.contributor.advisor | Iversen, Anne | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Moldjord, Christian | nb_NO |
dc.contributor.author | Mørk, Ingrid Cecilie | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:41:53Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:41:53Z | |
dc.date.created | 2011-08-11 | nb_NO |
dc.date.issued | 2011 | nb_NO |
dc.identifier | 433835 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270599 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg analysert hvordan soldater i Forsvaret har lært av hverandre gjennom å dele kunnskap og erfaringer. I oppgaven tar jeg for meg hvordan en slik delingsprosess kan føre til læring hos individene som er involvert, og hvordan prosessen kan ligge til grunn for læring i organisasjonen de er en del av. Utgangspunktet for oppgaven er en kvalitativ, empirisk undersøkelse av læringsprosesser i Forsvaret. Jeg har en induktiv tilnærming og benytter grounded theory som metodisk utgangspunkt. Utviklingen av den endelige problemstillingen og valg av teoretiske rammeverk springer ut av den empiriske undersøkelsen. Funnene tyder på at det er viktig å ta hensyn til relasjoner når en ser på læring, og hva som kan være utfallet av en læringsprosess. Analysen av dataene har gjort det relevant å se på forskjellige tilnærminger til læring. Oppgaven tar for seg læring som tilegnelse av kunnskap og deltakelse i sosial praksis. Dette gjøres gjennom å benytte teori rundt kunnskapsdeling i sosiale nettverk og teori rundt sosiale praksisfellesskap. For å se nærmere på læringsprosessen benytter jeg også pragmatisk læringsteori, der erfaring og refleksjon er sentrale begreper. Oppgaven beskriver mellommenneskelige læringsprosesser i en forsvarskontekst, men funnene kan også ha relevans for andre organisatoriske kontekster. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | Mellommenneskelige relasjoners innvirkning på læring i en organisatorisk kontekst: ”Vi lærer av hverandres erfaringer” | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 115 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt | nb_NO |