dc.contributor.advisor | Røsdal, Kjell | nb_NO |
dc.contributor.author | Dalåmo, Anniken | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:41:39Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:41:39Z | |
dc.date.created | 2010-12-22 | nb_NO |
dc.date.issued | 2010 | nb_NO |
dc.identifier | 380929 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270499 | |
dc.description.abstract | Selvdestruktiv atferd er et utbredt fenomen i vårt samfunn i dag, både i kliniske populasjoner og i normalpopulasjonen. Da slike atferder ofte kan medføre negative konsekvenser for de som utviser dem, samt er tenkt å påføre samfunnet store kostnader, er det interessant og viktig å undersøke hvorfor individer tar i bruk slike atferder. Det er funnet mulige sammenhenger mellom det å ha blitt utsatt for omsorgssvikt og senere utvisning av selvdestruktive atferder, og fra et utviklingsmessig og funksjonalistisk perspektiv er det foreslått at de er forsøk på å takle følelsesmessige utfordringer i mangel på mer adekvate emosjonsregulerende strategier. Det er imidlertid funnet at mange som blir utsatt for omsorgssvikt, til tross for å være i risiko for skjevutvikling, utvikler seg normalt og fungerer godt, noe som i sin tur har blitt forbundet med ulike beskyttende faktorer. Disse faktorene tenkes å ha implikasjoner i utvikling av intervensjonsstrategier for de som er involvert i omsorgssvikt, i tillegg til å bidra med å redusere forekomsten av omsorgssvikt generelt. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | Fra omsorgssvikt til selvdestruktiv atferd: Et utviklingsmessig og funksjonalistisk perspektiv | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 99 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt | nb_NO |