Facebook – en ny plattform for omdømmebygging: En kvalitativ studie av tre store norske virksomheters bruk av Facebook som en omdømmebyggende kommunikasjonskanal
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/268910Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne kvalitative studien har undersøkt hvordan tre nasjonale norske virksomheter tar i bruk Facebook, og hvordan deres kommunikasjon der samsvarer med tradisjonell omdømmebyggende kommunikasjon. Sosiale nettverksmedier har tilegnet forbrukerne stor makt, og det er virksomhetenes ansvar å ta høyde for dette i deres bruk. Mange forbrukere undersøker produkter de vil kjøpe ved bruk av Internett, og informasjonen som kommer fra andre forbrukere har større troverdighet enn informasjon som kommer direkte fra virksomheten. Det er derfor essensielt at virksomhetene legger til rette for, og overvåker, kommunikasjon ved å skape ’brand communities’, og det har blitt nødvendig å inkludere plattformer som Facebook i virksomhetens markedsførings- og/eller kommunikasjonsstrategi.
Denne studien benytter seg av et kvalitativt casedesign, der metodetriangulering i form av tekstanalyse og dybdeintervju blir benyttet for å avdekke virksomhetenes omdømmebyggende praksiser ved bruk av Facebook. Virksomhetene er valgt ut med bakgrunn i deres omdømme og deres suksessfulle tilstedeværelse i sosiale nettverksmedier. For å legge frem mine funn i forhold til problemstillingen har jeg produsert en ’best practice’ modell for å illustrere bruken av Facebook for effektiv omdømmebyggende kommunikasjon. Ved å ta i bruk Facebook tilfører virksomhetene en ekstra dimensjon til egen omdømmebyggende kommunikasjon, og denne dimensjonen legger til rette for at kommunikasjonen når direkte ut til rett målgruppe.