Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigsten, Jan Eriknb_NO
dc.contributor.authorBjørklund, Ovenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:35:38Z
dc.date.available2014-12-19T14:35:38Z
dc.date.created2011-08-19nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier435581nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/268348
dc.description.abstractTemaet for oppgaven er tilbakemeldingens betydning i kroppsøving. Det skilles i oppgaven mellom generelle og spesielle tilbakemeldinger. Generelle tilbakemeldinger peker på elevenes sluttprodukt og ender ofte opp med oppsummerende kommentarer som ”bra, flott og fint” (Siedentop og Tannehill 2000). Spesielle tilbakemeldinger inneholder beskrivelser av elevens nettopp gjennomførte forsøk med en beskrivelse av momenter som eleven bør forbedre (Siedentop og Tannehill 2000; Magill 2001). Tidligere studier av tilbakemeldinger i kroppsøving viser at oppmuntrende, positive og spesielle tilbakemeldinger er de beste tilbakemeldingene som læreren kan gi elevene (Sharpe 1993; Silverman, Subramaniam et al. 1998; Mouratidis, Vansteenkiste et al. 2008; Schmidt og Wrisberg 2008; Aarstad 2009). Studier viser videre at positive tilbakemeldinger øker elevenes motivasjon som fører til økt innsats og aktivitet i timen (Magill 2001; Koka og Hein 2003; Koka og Hein 2005; Aarstad 2009). Eghan (1988) og Chase et al. (2003) argumenterer for at det er viktig å stille seg kritisk til at tilbakemeldingene kun vil ha positiv betydning for elevenes læring og sier at andre faktorer i undervisningen bør tas i betraktning. Studien er basert på en metodetriangulering bestående av; eksperiment, videoobservasjon og spørreskjema. Utvalget består av elever fra videregående skole. Elevene ble delt i tre grupper som mottok generelle, spesielle og ingen tilbakemeldinger i grunnskudd i basketball og serve i badminton. Betydningen av generelle og spesielle tilbakemeldinger ble studert. Funn fra resultatene viser en tendens til at spesielle tilbakemeldinger virker positivt inn på elevenes tekniske utførelse. Videre viser funn at generelle positive tilbakemeldinger ikke har innvirkning på elevenes tekniske utførelse i studien. Besvarelser fra spørreskjemaene viser at elevene i studien foretrekker en kombinasjon av spesielle tilbakemeldinger og instruksjon i aktiviteten som skal gjennomføres. Videre viser besvarelser at tilbakemeldinger og instruksjon har en positiv virkning på antall huskede momenter fra basket og badminton over en periode på tre uker. For å undersøke om tendensene kan påvises i større sammenhenger, bør studien gjennomføres med et større utvalg. Studien kan ha overføringsverdi til andre skolefag samt organisert fritidsaktivitet. Derfor bør lærere, trenere og instruktører gjøres oppmerksomme på betydningen av generelle og spesielle tilbakemeldinger da forskjellige tilbakemeldinger ser ut til å ha ulik innvirkning på elevene.  nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleGenerelle og spesielle tilbakemeldinger i kroppsøvingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel