Show simple item record

dc.contributor.advisorBjørgen, Tale Gjertine
dc.contributor.authorEivindson, Thomas Gussiås
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:41Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672473
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Personer med utviklingshemming og fysisk aktivitet Bakgrunn: Fysisk aktivitet kan være krevende for personer med utviklingshemming på grunn av deres begrensede ferdigheter og mangel på tilrettelegging. Gjennom tilrettelagt fysisk aktivitet skal denne brukergruppen få mulighet til å utnytte sine iboende ressurser og ferdigheter, noe som vil bidra til økt livskvalitet. Hensikt: Hensikten med bacheloroppgaven er å undersøke hvordan fysisk aktivitet kan øke livskvaliteten til personer med utviklingshemming. Metode: I denne studien er det benyttet litteraturstudie. Det er gjort systematiske litteratursøk gjennom både strukturerte- og ustrukturerte søk. Litteratursøket førte til fem vitenskapelige artikler som på hver sin måte besvarer problemstillingen. Resultat: Gjennom de vitenskapelige artiklene ble det gjort ulike funn som viser de positive følgene av fysisk aktivitet. Basert på disse funnene ble det utarbeidet følgende tre hovedtema: positive fysiske gevinster, positive psykiske gevinster og positive sosiale gevinster. Konklusjon: Personer med utviklingshemming kan, på lik linje med alle andre, utvikle helsegevinster av fysisk aktivitet. Dette krever tilrettelegging, noe som også gir samtlige mulighet til å være fysisk aktiv. Som følge av fysisk aktivitet kan personer med utviklingshemming utvikle positive gevinster, i form av fysiske, psykiske og sosiale. Stikkord/nøkkelord: Personer med utviklingshemming, fysisk aktivitet, livskvalitet, positive fysiske gevinster, positive psykiske gevinster, positive sosiale gevinster. Antall ord: 7323
dc.description.abstractAbstract Title: Intellectual disability and physical activity. Background: Based on their limited skills and lack of facilitation, it can be demanding for people with intellectual disabilities to participate in physical activity. Facilitation of physical activity should help this people to use their personal resources and skills, and improve their quality of life. Purpose: The purpose of this study is to investigate how physical activity can improve quality of life for people with intellectual disabilities. Method: This study is based on a literature study. Systematic literature searches have been done, by structured and unstructured searches. Five scientific articles were concluded in this study. Results: The scientific articles found several positive rewards through physical activity. Based on the results from the chosen articles, three main themes were found: positive physical rewards, positive mental rewards and positive social rewards. Conclusion: As everyone else, people with intellectual disabilities can develop health benefits through physical activity. In that case, they need facilitation. Facilitation give people the opportunity to be active. People with intellectual disabilities develop positive physical-, mental- and social rewards through physical activity Keywords: Intellectual disability, physical activity, quality of life, positive physical rewards, positive mental rewards, positive social rewards. Number of words: 7323en
dc.publisherNTNU
dc.titlePersoner med utviklingshemming og fysisk aktivitet
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record