Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKermit, Patrick
dc.contributor.authorTømte, John Vegar
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:35Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672451
dc.description.abstractIntroduksjon: Psykisk helse i skolen er en fremtredende utfordring i Norge i dag. Utfordringene ligger rundt både å fange opp de som har psykiske vansker og lidelser og å kunne behandle de så tidlig som mulig. Som vernepleier er det mulig å tre inn så tidlig som i videregående for å være en ressursperson for elever som har slike utfordringer. Hensikt: Hensikten med denne studien er å se på noen av intervensjonene som er prøvd ut som tiltak rundt angst og depresjon i videregående skole. Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudie. Resultat: Alle de fem artiklene som er sett på viste en positiv effekt av intervensjon i videregående skole ved oppfølging i etterkant. Konklusjon: Intervensjon i videregående skole for å tre inn og opprette angst- og depresjonsreduserende tiltak ser ut til å ha en positiv effekt. Da størrelsen og omfanget av studiene er begrenset oppfordres det til mer forskning på feltet for å se en større helhet.
dc.description.abstractIntroduction: Mental health in school is a prominent challenge in Norway today. The challenges involve both finding those who have mental health problems and disorders and to be able to treat them as soon as possible. As a health care worker, it is possible to enter as early as possible in high school with resources to help students having these challenges. Aim: The aim of this study is to look at some of the interventions that have been exercised as measures to battle anxiety and depression in high schools. Method: This is a literature study Results: All five articles included have shown a positive effect regarding intervention in high school at follow-up. Conclusion: Intervention in high school as a method of battling anxiety and depression have shown to have positive effects. Still, size and the extent of studies is limited and more research within the field is therefore recommended to see the picture more clearly.en
dc.publisherNTNU
dc.titleIntervensjon i videregående skole
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel