Show simple item record

dc.contributor.advisorAlmklov, Petter Grytten
dc.contributor.authorEidsmo, Andreas Kornelius
dc.date.accessioned2020-07-14T16:04:30Z
dc.date.available2020-07-14T16:04:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2664126
dc.description.abstractArbeidsmiljø og ledelse er et høyaktuelt tema, som kan føre til verdiskaping og gi organisasjoner et konkurransefortrinn. Det er flere faktorer som spiller inn for å oppnå et godt arbeidsmiljø. Blant annet god ledelse og autonome medarbeidere spiller inn i kunnskapsbedrifter som skiller seg fra tradisjonelle arbeidsplasser. Spesielt kan dette være en utfordring når det blir en endring i arbeidsforholdene. Jeg tok utgangspunkt i seksjon IKT i Trøndelag fylkeskommune, som etter fylkeskommunesammenslåingen av Nord- og Sør-Trøndelag i 2018 har ansatte på to lokasjoner: Trondheim og Steinkjer. Jeg ønsket å finne ut hvordan lederne og medarbeiderne ble motivert til å nå seksjonens mål. Hvordan kan medarbeidere motiveres, hvilke muligheter skaper lederne for verdiskaping, og hvordan påvirker samspillet mellom ledere og medarbeidere verdiskapingen? Jeg endte opp med problemstillingen: «Hva er det som motiverer seksjon IKT i Trøndelag fylkeskommune til å nå sine mål?» Jeg gikk inn i oppgaven med en utforskende tilnærming, og ved hjelp av kvalitativ metode dybdeintervjuet jeg fire ansatte i seksjonen: to ledere og to medarbeidere. Det ble valgt et strategisk utvalg fra lokasjonen Trondheim. Undersøkelsen min viser hvordan seks ulike faktorer bidrar til å skape et godt arbeidsmiljø som er avgjørende for verdiskaping. Disse seks faktorene er rolleklarhet, krav og kontroll, innsats vs. belønning, ledelsesfaktorer, kultur og klima, og verdier. Ved å ha fokus på disse faktorene oppnår organisasjonen motiverte, kunnskapsrike og lojale medarbeidere og ledere. Gjennom samspillet deres bidras det til verdiskaping og at seksjonen når sine mål.
dc.description.abstractWork environment and leadership/management is a highly relevant theme, which can lead to economic growth and provide a competitive advantage to organizations. There are several factors which plays a part in achieving a good work environment. Among these are good leadership/management and autonomous employees which plays a vital part in Professional Service Organizations and differs from traditional workplaces. Furthermore, this can be a challenge when there are changes in work conditions. As my case I chose the ICT department in Trøndelag county council, which after the merger of North- and South-Trøndelag county in 2018 got employees on to different locations: Trondheim and Steinkjer. I wanted to know how leaders and employees were motivated to achieve their department goals. What may motivate employees, what kind of possibilities does the leaders create for economic growth, and how does the interaction between leaders and employees impact the economic growth? I ended up with the issue: “What motivates the ICT department in Trøndelag county council to achieve their goals?” I wanted to go into the issue with an exploratory approach, and through a qualitative method I interviewed four employees at the ICT department in Trøndelag county: two leaders and two employees. A strategic sample was chosen from the location of Trondheim. My thesis shows how six factors contributes to make a good work environment which is crucial for economic growth. These six factors are role clarity, requirements and control, effort vs. reward, leadership factors, culture and climate, and values. If an organization focuses on these factors, they will achieve motivated, knowledgeable, and loyal employees and leaders. Through their interaction they enable economic growth and achieves their department goals.
dc.publisherNTNU
dc.titleVerdiskaping i arbeid: Hva er det som motiverer seksjon IKT i Trøndelag fyylkeskommune til å nå sine mål
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record