Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBungum, Brita
dc.contributor.authorBerg, Sebastian Nystrøm
dc.date.accessioned2020-07-14T16:04:22Z
dc.date.available2020-07-14T16:04:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2664119
dc.description.abstractValg av utdanning er et høyaktuelt tema, som i stor grad er forsket på i kvantitative undersøkelser. Denne oppgaven ønsker å nærme seg problemstillingen på en kvalitativ måte, og undersøke samhandling på et sosiologisk nivå, mellom barn og deres foreldre, samt barnas forhold til sine venner. Oppgaven undersøker hva som motiverer unge voksne til å velge eller velge bort høyere utdanning. Oppgaven vil nærmere undersøke interaksjon mellom aktørene, og hvordan aktørene kommuniserer med hverandre. Jeg formulerte problemstillingen: «Hvilke erfaringer har unge voksne med å velge utdanning?». På bakgrunn av dette spesifiserte jeg to underproblemstillinger: «Hvilken betydning har foreldre for valg av utdanning?» og «Hvilken betydning har venner/nettverk for valg av utdanning?». Gjennom mine problemstillinger ønsket jeg å gi en dypere forståelse av hvordan unge voksne i Norge opplever å velge sin karriere, og fullførte derfor fire dybdeintervjuer. Mitt utvalg bestod av tre menn og en kvinne, hvor to av informantene var innenfor høyere utdanning, mens to for tiden ikke befant seg i høyere utdanning. Gjennom Bourdieus kapitalformer, Strauss´ forhandlingsperspektiv og analyse av tidligere forskning konkluderer oppgaven med at foreldre vil ha en betydning for valg av utdanning gjennom en mulig sosial reproduksjon. Samtidig opplever informantene sine foreldre som støttende uansett hva barnet velger av karriere. Individets sosiale nettverk vil til dels ha noe å si når det kommer til valg av utdanning, og slik tidligere forskning viser til, påvirkes en av sine jevnaldrende mer enn man kanskje selv er bevisst.
dc.description.abstractThe choice of education is a highly relevant topic, which has largely been researched in quantitative surveys. This thesis wants to approach the topic in a qualitative way, and examine interaction on a sociological level, between children and their parents, as well as the children's relationship with their friends. The thesis examines what motivates young adults to choose or not choose higher education. The thesis will further examine the interaction between actors, and how the actors communicate with each other. I formulated the topic question: "What experiences do young adults have with choosing education?". Based on this, I specified two sub-questions: "What significance do parents have for the choice of education?" and "What significance do friends/network have for the choice of education?". Through my topic questions I wanted to provide a deeper understanding of how young adults in Norway experience choosing their career. Therefore, I completed four in-depth interviews. My sample consisted of three men and one woman, where two of the informants were in higher education, and two were currently not in higher education. Through Bourdieu´s forms of capital, Strauss' negotiation perspective and analysis of previous research, the thesis concludes that parents do have an impact on the choice of education through social reproduction. At the same time, the informants experience their parents as supportive regardless of the child´s career path. The individual's social network will somewhat have a say in choice of education, and as previous research points out, an individual’s peers might affect your choice of education more than you are aware of.
dc.publisherNTNU
dc.titleErfaringer med å velge utdanning - En kvalitativ analyse av utdanningsvalg
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel