Design av studieoppsett: Barns Aksept for omega-3 tilskudd over tid
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2664010Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med dette arbeidet var å utarbeide et studieoppsett for å måle barns aksept for omega-3 tilskudd over tid. Teori om omega-3, barn som målgruppe og personvern legges frem i tillegg til teori om egnede forbrukerundersøkelsesmetoder, feilkilder man kan støte på i prosessen og hvordan forbrukerundersøkelser kan gjennomføres. Det ble lagd et forslag til oppsett av studien vist i en steg-for-steg plan med råd til hvordan studien kan gjennomføres. Anbefalinger for hvordan man trekker et utvalg deltakere med utvalgskriterier er gitt og der gis råd om hvordan bestemme testprodukter til bruk i studien. Forslag til hypoteseformulering og statistisk signifikansnivå er gitt. Type spørsmål som kan bruker samt formulering og rekkefølge for disse presenteres samt forslag til aktuelle resultatbehandlingsmetoder og rapportering av resultater. The goal with this bachelor was to design a study to measure childres accept towards omega-3 supplements taken over time. Theory about omega-3, children as consumer research population and privacy is layed out in addition to how consumer research can be conducted. A proposal to how this particular study might be conducted is given along with a step-by-step plan and complimentary advice. There has been proposed ways to choose respondents, which criteria to include and exclude in doing so and how many to recruit. Recommendations for test products and how to choose them has been included. Suggestions on hypotheses and levels of statistical significance is proposed. As is relevant questions, their recommended order in the survey sheet and how to formulate them properly. There was also given suggestions on appropriate methods for data calculation to test the hypotheses and then a brief suggestion on how to rapport them.