Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenaa, Erik
dc.contributor.authorKortnes, Siren
dc.date.accessioned2020-07-11T16:01:36Z
dc.date.available2020-07-11T16:01:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663784
dc.description.abstractBakgrunn: Seksualitet har blitt et mindre tabubelagt tema i samfunnet. Mennesker med utviklingshemming har akkurat de samme seksuelle behovene som andre. Til tross for dette viser forskning at kunnskapen om seksualitet og kropp er lav hos denne gruppen mennesker. Det er også den gruppen mennesker som er mest utsatt for seksuelle overgrep i befolkningen. Ordet seksualitet er ofte forbundet med noe negativt hos tjenesteytere og for mange tjenestemottakere. Hensikt: Hensikten med bacheloroppgaven er å finne ut hvordan jeg som vernepleier kan bidra til å øke kunnskap om seksualitet hos mennesker med utviklingshemming. Metode: Metoden jeg har brukt i denne oppgaven er litteraturstudie. Fem forskningsartikler danner grunnlag for diskusjonen og konklusjonen som er inkludert i denne oppgaven. Artiklene er funnet gjennom strukturerte søk. Resultat: Basert på funnene fra de utvalgte vitenskapelig artikler, ble det identifisert tre ulike tema med to deltema: 1. Tjenesteyternes rolle for tilrettelegging - Uklarhet om rolle og ansvar - Forskjellig vektlegging og engasjement 2. Kompetanse og opplæring i tema seksualitet - Mangelfull plan for opplæring - Kunnskapshull og misforståelser 3. Holdninger og hindringer rundt seksualitet og utviklingshemmede - Holdninger - Hindringer til åpenhet Konklusjon: Basert på funnene fra de utvalgte forskningsartiklene kom det fram at det er behov for opplæring i seksualitet, både hos tjenesteytere og tjenestemottakere. Økt kunnskap om temaet hos tjenesteyterne vil trolig bedre deres holdninger og forståelsesevne om seksualitet blant personer med utviklingshemming. Med dette vil tjenesteyterne kunne gi bedre råd, opplæring og veiledning til tjenestemottakere. Hvilke roller tjenesteyterne har må avklares. Ledelsen må også bidra til å åpne opp for et mer seksualvennlig miljø, slik at seksualitet blir sett på som like viktig som alle andre temaer, både blant tjenesteytere og tjenestemottakere.
dc.description.abstractBackground: Sexuality has become a less taboo topic in society. People with intellectual disabilities have exactly the same sexual needs as others. Despite this, research shows that knowledge of sexuality and body is low in this group of people. At the same time, is this group of people who are most vulnerable to sexual abuse in the population. The word sexuality is often associated with something negative in service providers and for many service recipients. Purpose: The purpose of the bachelor thesis is to find out how I as a social worker can help increase knowledge about sexuality in people with intellectual disabilities. Method: The method I have used in this is literature review. Five research articles from the foundation of the discussion and conclusion of thesis. The articles have been found through structured searches. Result: Based on the findings of my selected scientific articles, three main topics were identified with two subtopics: 1. The role of service providers as facilitators - uncertainty about role and responsibility - different emphasis and commitment 2. Competence and training in the topic of sexuality - Inadequate plan for training - Knowledge gaps and misunderstandings 3. Attitudes towards and barriers to transparency when it comes to sexuality and developmentally disabled - Attitudes - Barriers to transparency Conclusion: Based on the findings of the selected research articles, it emerged that training in sexuality is needed both for service providers and service recipients. Increased knowledge among service providers is likely to improve attitudes and understanding of sexuality among people with intellectual disabilities. Improved knowledge will enable service providers will also to provide better advice, training and guidance to service recipients. What roles the service providers have must be clarified. Management must also help to open up a more sexually friendly environment, so that sexuality is been seen as important as all other topics, both among service providers and service recipients.
dc.publisherNTNU
dc.titleUtviklingshemming og seksualitet - en litteraturstudie
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel