Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvam, Lisbeth
dc.contributor.authorSvarstad, Ulrik Lien
dc.date.accessioned2020-07-11T16:01:08Z
dc.date.available2020-07-11T16:01:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663767
dc.description.abstractNøkkelord: Selvbestemmelse, utviklingshemming, tjenesteyter, dilemma, relasjonell tilnærming Bakgrunn: I Meld. St. 45, 2012–2013 vises det til at det er store utfordringer i skjæringspunktet mellom selvbestemmelse og ivaretakelse (Barne- og familiedepartementet, 2013). Det vil derfor være nødvendig at tjenesteyter i arbeid med utviklingshemmede er bevisste rundt denne balansegangen. Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å få et innblikk i hvordan tjenesteytere i arbeid med utviklingshemming på ulike måter kan risikere å begrense selvbestemmelsen til brukeren. Oppgaven ønsker også å utforske på hvilke grunnlag vurderinger knyttet til selvbestemmelse tas. Metode: Metoden for denne oppgaven er en litteraturstudie. Forskningsgrunnlaget tar utgangspunkt i fem kvalitative fagfellevurderte artikler tilknyttet oppgavens tema og problemstilling. Resultat: Funnene fra artiklene peker mot at tjenesteytere kan risikere å begrense selvbestemmelse ved å eksempelvis beskytte eller skjerme brukeren og avlede eller overtale brukeren. Det kan også tyde på at noen tjenesteytere har en tendens til å tenke at de vet hva som er det beste for brukeren og ikke involvere brukeren i situasjoner. Funnene peker også mot at tjenesteytere tidvis må begrense selvbestemmelsen for å ivareta ulike hensyn. Konklusjon: Tjenesteytere i arbeid med mennesker med utviklingshemming kan til tider ha stor makt og innflytelse over brukerens liv, dette kommer til syne i eksemplene om tjenesteyters vurderinger og beslutninger knyttet til selvbestemmelse. Oppgaven konkluderer med viktigheten av relasjoner og samhandling med bruker, slik at skjønnsmessige vurderinger knyttet til brukerens selvbestemmelse gjøres på basis av brukerens reelle forutsetninger og for brukerens beste.
dc.description.abstractKey words: Self-determination, intellectual disabilty, social care worker, dilemma, relational approach Background: The norwegian parliament message. 45, 2012-13 shows big challenges in the intersection between self.determination and safeguarding (Barne- og familie departementet, 2013). It’s there important that social care workers working with people with intellectual disabilities are aware of this fine line. Purpose: The purpose of this bachelor assignement is to gain insight into how social care workers working with people with intellectual disabilites in different ways can limit the clients self-determination. The assigement also wants to explore what foundation the evaluations related to self determination are taken on. Method: The method for this bachelors assigement is a litterature study. The research foundation is based on five qualitative peer reviewed articles related to the theme and topic question of this assignement. Results: The findings from the articles suggests that social care workes kan risk limiting self-determination by for example protecting or sheltering and derive or persuade the person with intellectual disability. It also points to the workes tendency to think they know whats best or that the person with intellectual disabilty doesn’t know whats best for him- or herself. The findings also points to the fact that social care workes have to limit self-determination to maintain different considerations. Conclusion: Social care workers working with people with intellectual disability can at times have great power and influence over the clients life, this comes to show in the examples of social care workers evaluations and decisions linked to self-determination. The assignement also concludes around the importance of relations and interaction with the client, so that the workes decisions regardring self-determination are based on the clients real preconditions and for the clients best.
dc.publisherNTNU
dc.titleUtviklingshemming og selvbestemmelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel