Inkludering og tilpasset undervisning i kroppsøving, og kroppsøvingslæreres påvirkning på elevenes motivasjon: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres planlegging og praksis
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2663761Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan kroppsøvingslærere planlegger og praktiserer inkludering og tilpasset undervisning. Videre fokuseres det også på hvordan kroppsøvingslærerne påvirker motivasjonen til elevene til å delta. Her har jeg benyttet et kvalitativ forskningsdesign hvor jeg har intervjuet fire kroppsøvingslærere fra en bestemt videregående skole.
Det teoretiske grunnlaget for oppgaven inneholder teori og retningslinjer en lærer må følge i skolen. To hovedteorier om god planlegging og motivasjonsfaktorer: den didaktiske relasjonsmodellen og selvbestemmelsesteorien. Med to sentrale begrep som blir avklart og konkretisert; inkludering og tilpasset undervisning.
Hovedfunnet i analysen viser at kroppsøvingslærerne må fokusere på differensiering av nivået på aktiviteten for at inkludering og tilpasset undervisning skal være mulig. Blant annet så viser det seg at inkludering og tilpasset undervisning henger som oftest sammen. For at man skal få eleven inn i fellesskapet må kroppsøvingslæreren tilpasse etter elevens forutsetning. Sammen med dette blir også variasjon og trygghet viktige elementer for at elevene skal bli motivert til å delta. Gjennom et godt klassemiljø vil det være enklere å prøve og delt ai aktiviteter. Med et voksende mangfold i klassene påvirker dette planleggingen for kroppsøvingslærerne med å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Resulterer i et mer sammensatt arbeid og utfordring for å lykkes med inkludering og tilpasset undervisning, samt å motivere til deltagelse.
Nøkkelord: Inkludering, tilpasset undervisning, motivasjon, kroppsøving, kroppsøvingslærere